Bekijk profielpagina

Haagse School: compositie van de Spaanse griep, Limburgse jaren & een petit maître van de beste soort - Editie #64

Revue
 
Welkom bij de 64ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief. Veilinghuizen houden - on
 

Haagse School: de beste schilders van Nederland

16 maart · Editie #64 · Bekijk online
Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!

Welkom bij de 64ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Veilinghuizen houden - onder strenge voorzorgsmaatregelen - in sommige gevallen hun deuren geopend voor kijkdagen. De musea zijn dicht, de TEFAF stopte vroegtijdig en ART Breda is verplaatst. Soms gaan de dingen anders dan verwacht. Zodanig, dat je je er geen voorstelling van had kunnen maken. In 1918 heerste wereldwijd de Spaanse griep. De schilderijen die Edvard Munch maakte toen de ziekte hem in zijn greep had zijn wereldberoemd. Dat Mondriaan de definitieve stap in zijn nieuwe, abstracte kunst bewerkstelligde terwijl hij de Spaanse griep onder de leden had, is minder bekend. Met het schuin - als een ruit - ophangen van zijn ‘Compositie met grijze lijnen’ nam hij voorgoed afscheid van de figuratieve kunst. De uitkomst van de simpele handeling - die plaatshad in zijn recent betrokken Larense atelier - was zo heel erg anders, dat hij zich er geen voorstelling van had kunnen maken. Mondriaan werd tot deze acties gedreven door inzichten uit het boek 'De blinde loods’ van Giovanni Papini (over je laten leiden door intuïtieve krachten) en wellicht door die andere omstandigheid, waar hij zich eerder nog geen voorstelling van had kunnen maken.
*Lees meer over Mondriaan, zijn Spaanse griep en de onstaansgeschiedenis van de Compositie met grijze lijnen in het boek 'Piet Mondriaan, Een nieuwe kunst voor een ongekend leven’, door Hans Janssen.

'Compositie met grijze lijnen' 1918 - olieverf op doek: Piet Mondriaan (herkomst: coll. Kunstmuseum Den Haag)
'Compositie met grijze lijnen' 1918 - olieverf op doek: Piet Mondriaan (herkomst: coll. Kunstmuseum Den Haag)
Aankomende veilingen
VENDUEHUIS DEN HAAG (VERANDERDE OPENINGSTIJDEN) Kunst- en antiekveiling 18 & 19 maart - met Parijs door Cossaar, olijfbomen van Leurs, de vuurtoren bij IJmuiden door J.H.B. Koekkoek, Van Mastenbroek, Kever, De Hoog, Sterre de Jong, De Bock, Graadt van Roggen, Rip, Wijsmuller, W.G.F. Jansen, Smith, Jurres, Van Soest, Van Hoytema, H.W. Jansen, Frits Mondriaan, Steelink jr., Akkeringa, Marinus Gidding, Bauffe, Briët, Henkes en een zigeunerin van Robertson. Check >>> HIER <<<
'Est-ce que tu m'aimes' 1878 - olieverf op paneel: David Oyens (Veilinggebouw De Zwaan lot 4525)
'Est-ce que tu m'aimes' 1878 - olieverf op paneel: David Oyens (Veilinggebouw De Zwaan lot 4525)
VENDUHUIS ROTTERDAM - Algemene veiling 21 maart - met een aantal werken door Hendrik van Langen en een boerderij van Poggenbeek. Check >>> HIER <<<
VEILINGGEBOUW DE ZWAAN AMSTERDAM (UITGESTELD)- Algemene Kunst- en Antiekveiling - 25 maart t/m 7 april - met een stoomtrein door Poggenbeek, kinderen in de sneeuw door Wijsmuller, Willem Maris, Hulk, Akkeringa, Westerbeek, Bogman, Roesingh, Valkenburg, Pieters, De Zwart, Haak Heijenbrock, Willen Roelofs, Van Andringa, Tholen, Ansingh, Van Papendrecht, Simon Maris, Willy Sluiter, Van Hoytema, Van Prooijen, Schaap, De Bock, Breman, Gabriël, Gruppe, Mendes da Costa, Van Ingen, De Haas, Weissenbruch, Bauer, Van der Weel, Van Kregten, Israels, Dijsselhof, De Mesquita, Van Daalhoff, Dankmeijer en weesmeisjes van Van der Waay. Check >>> HIER <<<
VEILINGHUIS PEERDEMAN UTRECHT (UITGESTELD) - Kunst- en antiekveiling 29 maart - met. Check >>> HIER <<<
ZUYDWAL VEILINGEN EEMNES - 30 maart - met Van Konijnenburg, een dromerig meisje van D.A.C. Artz, Van Wijngaerdt, Heijl en De Zwart. Check >>> HIER <<<
Tentoonstelling: Willem van Konijnenburg - Kunstcentrum Genhout - Beek
'Oliemolen te Rothem' - olieverf op doek: Willem van Konijnenburg
'Oliemolen te Rothem' - olieverf op doek: Willem van Konijnenburg
In Kunstcentrum Genhout in het Limburgse Beek zou afgelopen zondag een expositie over het leven en werk van Willem van Konijnenburg (Den Haag, 1868 - Den Haag, 1943) geopend worden. In verband met het coronavirus is dat uitgesteld. Tijdens de tentoonstelling zullen meer dan 40 werken van de kunstenaar te zien zijn. Van Konijnenburg werd tijdens zijn leven in één adem genoemd met Jan Toorop en Richard Roland Holst. De kunstenaar had de klinkende bijnaam ‘Leonardo van de Lage Landen’. Willem van Konijnenburg werd geboren in Den Haag, als zoon van een Zuid-Limburgse moeder van goede komaf. Hij schilderde vroeg in zijn carrière (van 1887 tot en met 1895) veel in de geboortestreek van zijn moeder. Deze landschappen zijn ruimschoots vertegenwoordigd tijdens de expositie. Verzamelaar Bas van de Klundert is de samensteller, terwijl een groot gedeelte van de verzameling afkomstig is uit de nalatenschap van Jacoba van der Vegt. Zij was de lievelingsnicht van Van Konijnenburg en tevens muze, model en danspartner. Van de Klundert verzorgt (op een nader te bepalen datum) een lezing over het leven en werk van de schilder. Zie voor meer informatie en updates over data >>> HIER <<<
Boek: Jan Adam Zandleven
Het boek ‘Jan Adam Zandleven’ is niet alleen bijzonder kek vormgegeven, maar doet ook een dappere poging om niet een tweede monografie over de schilder te zijn. Die is namelijk in 1994 onder de titel 'Jan Adam Zandleven, de werkelijkheid als wonder’ al verschenen. Geschreven door Bert Honders en Willem Laanstra. In dit kordate boekwerk wordt vooral naar het oeuvre van Zandleven gekeken in relatie tot zijn beschermheer, de kunstpedagoog H.P. Bremmer, die een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in de carrière van de schilder die pas op zijn vierendertigste definitief voor het vak koos. Het boek is in 2012 verschenen als catalogus bij een tentoonstelling in Museum Flehite, waar 100 werken uit de privé collectie van het particuliere Hooghstate Museum in Haastrecht werden getoond. Nu hier te krijgen voor een zacht prijsje.

Jan Adam Zandleven (1868 - 1923) (2012) - Geschreven door: Katjuscha Otte, Onno Maurer en Jaap Verhage / Uitgegeven door Scriptum Art Books, Schiedam. 83 pagina’s.
Via Instagram: @gijsbertvanderwal
Gijsbert van der Wal on Instagram: “In de zalen van @singerlaren zie je de winter langzaam verdwijnen. (Hart Nibbrig - Verster - Gorter.)” Gijsbert van der Wal on Instagram: “In de zalen van @singerlaren zie je de winter langzaam verdwijnen. (Hart Nibbrig - Verster - Gorter.)”
Biografie: Ferdinand Carl Sierig
Een schilder met het typische profiel van een ‘petit maître’. Maar Ferdinand Carl Sierig is wel de man die als illustrator van Nicolaas Beets’ Camera Obscura de Nederlandse samenleving in de tijd van de Haagse School misschien het meest treffend in beeld heeft gebracht.
'Karikatuurportret van Carl Sierig' - potleedtekening: Elchanon Verveer (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
'Karikatuurportret van Carl Sierig' - potleedtekening: Elchanon Verveer (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
Ferdinand Carl Sierich (Den Haag, 1839 – Den Haag, 1905) wordt op woensdag 12 maart 1839 in Den Haag geboren als tweede zoon van een instrumentenmaker. De jonge Ferdinand is - net als zijn vijf jaar oudere broer Louis - goed bevriend met de gebroeders Maris. Dat ook hij de wens heeft om schilder te worden, ligt al snel voor de hand. Op jonge leeftijd krijgt Ferdinand les in het atelier van de bekende schilder Huib van Hove, waar behalve Jacob Maris ook Christoffel Bisschop en Johannes Stroebel zich bekwamen in het tekenen. De gebroeders Sierich en de Marissen komen regelmatig bij elkaar over de vloer. Zij delen als jonge schilders hun ateliers en genieten samen van muzikale avonden. Na een leertijd aan de Haagse Akademie van Beeldende kunsten studeert Ferdinand enige tijd in Duitsland aan de Düsseldorfer Malerschule.
'Bringing home the catch' - aquarel: Ferdinand Carl Sierig
'Bringing home the catch' - aquarel: Ferdinand Carl Sierig
Er is beslist geen ‘heldenrol’ weggelegd voor Sierig (hij begint zijn schilderijen te signeren met een 'g’ op het eind), maar in zijn werk is 'iets aantrekkelijks, iets dat aanleg verraadt, een gevoel voor kleur en effect’ aanwezig. Zo valt in 1866 te lezen in het Algemeen Handelsblad in een beschouwing over de jaarlijkse tentoonstelling van kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae. Het lijkt een voorbode voor de teneur van de carrière van Sierig, hoewel twee jaar later in dezelfde krant een stadsgezicht - getoond in Arnhem - nog wel als 'geniaal’ wordt bestempeld, zij het ietwat afwijkend van het 'gewone’. De schilder maakt hoofdzakelijk stads- en strandgezichten, juist ietwat 'gewoon’. En vooral zijn aquarellen van spelende kinderen aan het strand verkopen goed. Daarbij weet hij zich nog steeds gesteund door zijn jeugdvrienden; de gebroeders Maris. In 1877 regelt Matthijs Maris een zeer lucratieve opdracht voor zijn vriend. Sierig mag de illustraties bij de tiende druk van Nicolaas Beets’ Camera Obscura verzorgen. Deze uitgave wordt - mede door de illustraties - een groot succes en zorgt voor wat financiële armslag bij het jonge gezin Sierich. De schilder is inmiddels getrouwd en heeft een dochter. Hij woont gedurende zijn hele loopbaan in Den Haag, maar werkt soms ook in de bossen bij Oosterbeek. Samen met zijn broer en schilders van de Haagse School, waaronder de Marissen en Mauve.
'Spelende kinderen aan het strand' - olieverf op doek: Ferdinand Carl Sierig
'Spelende kinderen aan het strand' - olieverf op doek: Ferdinand Carl Sierig
De kunstenaar overlijdt op 66-jarige leeftijd. Zijn laatste rustplaats vindt hij op de begraafplaats Nieuw Eykenduinen in zijn geboortestad Den Haag, alwaar H.W. Mesdag en Willem Maris het woord voeren namens Pulchri Studio. De schilder kende zijn plaats tussen de schilders van Haagse School. Hij was geen vernieuwer maar heeft steeds met toewijding zijn vak beoefend. In 1906, een jaar na zijn dood, wordt in Pulchri Studio een (met Gunneweg gedeelde) overzichtstentoonstelling van zijn werk gehouden. Het Algemeen Handelsblad constateert dat Sierig een ‘petit maître van de beste soort’ was. Werk van zijn hand is te vinden in de collecties van het Rijksmuseum Amsterdam en Kunstmuseum Den Haag.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
Landscape with a Pond - Auktionshaus Lempertz Landscape with a Pond - Auktionshaus Lempertz
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van het getoonde werk, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.

Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
Hobbe Smith | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus

Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -