Bekijk profielpagina

Haagse School: de heks van Dongen, een halve koe & een verdwaalde Israëls - Editie #59

Revue
 
Welkom bij de 59ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief. In grote delen van Nederl
 

Haagse School: de beste schilders van Nederland

6 januari · Editie #59 · Bekijk online
Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!

Welkom bij de 59ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
In grote delen van Nederland en België gingen we in een waterige waas het nieuwe decennium in. Toen de mist was opgetrokken lag er een nieuw jaar vol prachtige tentoonstellingen, spannende veilingen en nieuwe ontdekkingen in het verschiet. Zo is er in het Dordrechts Museum behalve de langverwachte W.B. Tholen tentoonstelling, eind september ook ‘door het oog van Jan Veth’ en zal het Kunstmuseum Den Haag haar peilen richten op de rivaliteit tussen Breitner en Isaac Israëls. Dat is allemaal later dit jaar. Ook nu is er alweer veel te doen. Laten we hopen dat we ook nog een paar klassieke winterlandschappen in realtime te zien krijgen. Dan zijn we de eerste weken van het jaar helemaal goed begonnen!

Aankomende veilingen
CATAWIKI ASSEN - Betaalbare kunstveiling (Nederlandse schilderijen) t/m 8 januari - met Jacques Zon en Jacques Monnickendam, Van Lingen en Bilders van Bosse en een spoorzicht van Paradies. Check >>> HIER <<< Klassieke kunstveiling (Nederlandse en Belgische schilderijen) t/m 10 januari - met Schaap, Van Dort, Münninghof, Artz, Stutterheim, koeien van Engel en Koppenol en een boerderijtje van Wiggers. >>> HIER <<<
'Winter bij de Lutherse kerk' 1916 - aquarel: Eugène Rensburg (Venduhuis Rotterdam kavel 175)
'Winter bij de Lutherse kerk' 1916 - aquarel: Eugène Rensburg (Venduhuis Rotterdam kavel 175)
VENDUHUIS ROTTERDAM - Algemene Veiling | 18 januari - Van Langen, Van Dranen, Weiland, W.G.F. Jansen, Geijp, Bodifée, Roggeveen, De Bruin, een bloemstilleven door Bauer-Stumpf, een Amsterdams wintertafereel door Rensburg, Coster, een boerenerf met bloesemboom en een vaart in de winter door Weijns. Check >>> HIER <<<
Tentoonstelling: Chagall, Picasso, Mondriaan ea. migranten in Parijs - Stedelijk Museum Amsterdam
'Vrouwenportret' - aquarel: Isaac Israels (herkomst: coll. Stedelijk Museum Amsterdam)
'Vrouwenportret' - aquarel: Isaac Israels (herkomst: coll. Stedelijk Museum Amsterdam)
CHAGALL, PICASSO, MONDRIAAN en anderen | Stedelijk Museum Amsterdam — Stedelijk Museum Amsterdam tot 2 februari 2020
Tentoonstelling: ‘De heks van Dongen - Een kunstenaarsdorp in de 19e eeuw’ - Stedelijk Museum Breda
De heks van Dongen - tot 26 januari 2020 De heks van Dongen - tot 26 januari 2020
Via Instagram: @singerlaren
Singer Laren on Instagram: “Gelukkig nieuwjaar! We wensen iedereen een memorabel 2020 toe! 🎉 Singer Laren on Instagram: “Gelukkig nieuwjaar! We wensen iedereen een memorabel 2020 toe! 🎉
Biografie: Simon Moulijn
Simon Moulijn was één van schilders uit de roemruchte lichting van tachtigers die qua toon en stijl zonder problemen met zijn tijd mee wist te gaan. En misschien zelfs een stukje voor de troepen uitliep.
Een jonge Simon Moulijn met palet, links zittend Pieter de Moor, staand Derk Wiggers
Een jonge Simon Moulijn met palet, links zittend Pieter de Moor, staand Derk Wiggers
Simon Benjamin Moulijn (Rotterdam, 20 juli 1866 – Den Haag, 1948) wordt op een zomerse dag in 1866 geboren in Rotterdam. Hij is de tweede zoon uit het tweede huwelijk van zijn vader, de vermogende fabrikant Simon Moulijn Sr. Een jaar eerder was er al een jongetje met de naam Simon geboren, maar die leefde niet lang. Simon, zijn vier zusters en jongere broer Coenraad groeien op in goede omstandigheden, al beschrijft de schilder later dat zijn vader ‘onvoldoende van zijn betrekkelijke voorspoed genoot’, omdat zijn vrouw hem steeds tot zuinigheid zou aansporen. Desondanks wordt Simon in gelegenheid gesteld om privé tekenlessen te nemen bij de schilder Johannes Bergsi. Onder gematigd ouderlijk protest schrijft de talentvolle jongeman, bij wie inmiddels romantische denkbeelden over een bestaan als kunstenaar hebben postgevat, zich in 1882 in voor een opleiding aan de Rotterdamsche Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Daar maakt hij kennis met Derk Wiggers en Pieter de Moor. Drie jaar later vervolgt Moulijn zijn lessen aan de akademie voor beeldende kunsten in Amsterdam. Isaac Israëls en zijn latere vrienden Ferdinand Hart Nibbrig en Richard Roland Holst zijn klasgenoten. Na zijn studie trekt de jonge kunstenaar erop uit. Hij woont een tijd in Drenthe, keert terug naar Rotterdam en verhuist vervolgens in 1890 naar Den Haag, waar hij lid wordt van Pulchri Studio en behoort tot de stichtende leden van de Haagsche Kunstkring. Het is mede onder zijn initiatief dat Vincent van Gogh zijn eerste grote tentoonstelling krijgt in de Hofstad.
'Boerderij in Drenthe' 1894 - olieverf op doek: Simon Moulijn (herkomst: coll. Drents Museum Assen)
'Boerderij in Drenthe' 1894 - olieverf op doek: Simon Moulijn (herkomst: coll. Drents Museum Assen)
Behalve door Vincent van Gogh wordt Moulijn sterk beïnvloed door het symbolisme van Jan Toorop. In zijn boekillustraties uit de vroege jaren ‘90 ligt zijn nieuwe stijl van schilderen al besloten. Moulijn exposeert in 1893 bij Pulchri Studio een schilderij dat bekend zal komen te staan als de 'halve koe’. Een vrouw en een koe vervlochten tegen een achtergrond van boomcontouren, waarbij het door een bepaalde lijnvoering zou lijken alsof de koe gehalveerd is. Het zonderlijke schilderij (dat helaas niet meer bestaat) maakt de tongen los. In negatieve zin: zou dàt nu de schilderkunst der toekomst zijn? Moulijn zelf is vooral verwonderd over de reacties. Hij zoekt nu eenmaal de ‘clou’ in de natuur om zo de uitdrukking aan zijn gedachten te kunnen geven. Twee jaar na de halve koe - in 1896 - viert Moulijn zijn eerste grote succes tijdens een eenmanstentoonstelling in Hotel de l’Art Nouveau in Parijs. De schilder verhuist naar De Steeg aan de Veluwezoom, waar hij zijn boezemvriend Edzard Koning leert kennen. Op 12 maart 1902 trouwt Moulijn met de dichteres Hester Henriëtte Jacoba Haitsma-Mulier - een nicht van de echtgenote van Edzard Koning. Het jonge paar vestigt zich in Laren, waar dan al veel kunstenaars wonen. Moulijn heeft regelmatig contact met zijn oud-studiegenoten Hart Nibbrig en Roland Holst. In 1903 laat hij naar eigen ontwerp het huis d’Eglantier bouwen, waar in 1904 en 1908 zijn zoons Eco en Hans geboren worden. Tegelijkertijd vertoont ook de carriere van de schilder een stijgende lijn. Zijn werk - meer naturalistisch, minder symbolistisch - wordt vaker tentoongesteld, zowel individueel als in groepsverband. En in 1910 richt hij samen met Hart Nibbrig 'de Laarder schilderschool’ op. Buitenlandse reizen brengen hem naar Duitsland, Italië, Frankrijk en Luxemburg.
''s Graveland' - pastel: Simon Moulijn (herkomst: coll. Kunsthandel Hein A.M. Klaver)
''s Graveland' - pastel: Simon Moulijn (herkomst: coll. Kunsthandel Hein A.M. Klaver)
In 1917 wordt Moulijn benoemd als docent aan de Rotterdamsche Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen, waarvoor het gezin naar Den Haag verhuist. Na zijn pensionering in 1935 woont en werkt de schilder in Wassenaar. Op zijn 70ste verjaardag in 1936 wordt Moulijn benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en een jaar later is er in Museum Boijmans van Beuningen een eretentoonstelling. In de jaren na de oorlog woont het echtpaar bij hun oudste zoon in Den Haag. De schilder overlijdt aldaar op 2 november 1948, een maand later gevolgd door zijn vrouw. Zij liggen begraven op het kerkhof bij de dorpskerk van Wassenaar. Naast schilder was Moulijn vanaf 1893, toen hij zijn eerste illustraties maakte voor de sprookjes van Marie Metz-Koning, een fanatiek lithograaf en pleitbezorger voor deze kunstvorm. In 1911 was hij medeoprichter van de ‘Vereeniging tot Bevordering der Grafische Kunst’. In 1989 was de laatste overzichtstentoonstelling van zijn werk in het Drents Museum en het Dordrechts Museum. Bij deze gelegenheid verschijnt ook een monografie. Werk van Moulijn is vertegenwoordigd in de collecties van ondermeer Drents Museum, Boijmans van Beuningen, Kröller-Müller, Dordrechts Museum en het Kunstmuseum in Den Haag. In het buitenland is de schilder vertegenwoordigd in het British Museum te London, de Bibliothèque Nationale in Parijs en het Albertina in Wenen. In Renkum is er een pittoresk straatje naar Simon Moulijn vernoemd. De bekende oud voetballer Coen Moulijn is een achter-achterneef van de schilder.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een ‘Special Offer’.
'The Embarkation on the barge' - olieverf op paneel: Lawrence Alma-Tadema
'The Embarkation on the barge' - olieverf op paneel: Lawrence Alma-Tadema
Sotheby's 19th Century European Art Auction: 'The Embarkation on the barge'
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van het getoonde werk, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.

Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
Hobbe Smith | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus

Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -