Bekijk profielpagina

Haagse School: de vrouw die Van Gogh 'maakte', voorjaarszon & een tango op de Veluwe - Editie #93

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

26 april · Editie #93 · Bekijk online

Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!


Welkom bij de 93ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Twee zuiderlingen in deze nieuwsbrief. De eeuwige en hij die de eeuwigheid zocht. Vincent van Gogh (Zundert, 1853 - Auvers-sur-Oise, 1890) eist de ruimte. Simpelweg omdat de wereld hem wil zien en zijn verhaal blijft fascineren. Zo ook de versie van Jo Bonger, weduwe van Vincent’s broer Theo, opgetekend door de schrijver Russel Shorto in New York Times Magazine. Een andere zuiderling die het podium pakt; Antoon van Welie (Afferden, 1866 - Den Haag, 1956). Anders dan Van Gogh was hij bij leven één van de beroemdste kunstenaars van Nederland. Inmiddels zijn er verschillende schaduwen over zijn - zeker in vergelijking met Van Gogh hele lange - leven en werk gevallen. Bij Veilinghuis Van Spengen in Hilversum wordt één van de belangrijkere werken uit zijn latere, religieuze periode geveild.

Aankomende veilingen
VEILINGHUIS KORST VAN DER HOEFF DEN BOSCH- Inboedel & Curiosa veiling - 1 en 2 mei - met Storm van ‘s Gravesande, Weijns en diverse tekeningen door Groenewegen en Mesdag-van Houten. Check hier.
VENDUEHUIS DEN HAAG - Vendue Nextdoor - online only t/m 3 mei - met Van Daalhoff, Thijsen, een IJsselgezicht door Van Wijngaarden, Pieter ten Cate en Van den Bergh. Check hier.
'De drie getrouwen, met Christus op de achtergond, Maria, Maria Magdalena en Johannes de Evangelist voor de Bewening' 1933-38 + 50 - olieverf op doek: Antoon van Welie (Veilinghuis Van Spengen kavel 1289)
'De drie getrouwen, met Christus op de achtergond, Maria, Maria Magdalena en Johannes de Evangelist voor de Bewening' 1933-38 + 50 - olieverf op doek: Antoon van Welie (Veilinghuis Van Spengen kavel 1289)
VEILINGHUIS VAN SPENGEN HILVERSUM - Kunst & Antiekveiling - online t/m 06 mei - met Bosboom, Artz, Willy Sluiter, Grobe, Wartena, De Bruin, een gezicht op de Kathedraal van Chartres door Cossaar, Poggenbeek, Bakker-Korf, Van Lokhorst, Scherrewitz, Thijsen, Van Wijngaerdt, Van Bloem, Kleijn, Bles, Vester, Arnold & Edzard Koning, Tholen, Van Steenwijk, Van Beek, Leurs, Van Waning, Van der Nat, Van Daalhoff, Schipperus, Brugman, Siebe ten Cate, Van Prooijen, Tetar van Elven, Nanninga, Blommers, Vogel, Willem Roelofs, Apol, Kiers, Vaarzon Morel, Schwartze, Van Konijnenburg, Van Welie, Steelink jr., Eickelberg, Henkes en Van Wijngaarden. Check hier.
Tentoonstelling: Geen dag hetzelfde – de vier seizoenen in Ede - Kunsthandel Simonis & Buunk
'Bollenvelden bij zandafgraving' - olieverf op board: Wilhelm Bleckmann (herkomst: coll. Simonis & Buunk, Ede)
'Bollenvelden bij zandafgraving' - olieverf op board: Wilhelm Bleckmann (herkomst: coll. Simonis & Buunk, Ede)
Vier Seizoenen Schilderkunst | Lente, Zomer, Herfst en Winter | Te Koop
Webinar: Vroege Van Gogh tekeningen - Van Gogh Museum - Amsterdam
'Knotwilg' 1882 - potlood, inkt, waterverf, krijt, op papier: Vincent van Gogh (herkomst: coll. Van Gogh Museum, Amsterdam)
'Knotwilg' 1882 - potlood, inkt, waterverf, krijt, op papier: Vincent van Gogh (herkomst: coll. Van Gogh Museum, Amsterdam)
Online college 3: Vroege Van Gogh tekeningen - Van Gogh Museum
Artikel: Jo van Gogh-Bonger in de New York Times
The Woman Who Made Vincent van Gogh - The New York Times
Via Instagram: @margrietvanseumeren
Wordt geveild 10 mei. Pieter Dupont (1870-1911) is vooral bekend geworden als kunstenaar met een voorliefde voor paarden. In de pastel De Paardenmarkt heeft Dupont als een nauwkeurig observator de sfeer van zo’n markt vastgelegd. De kritische boeren, de nerveuze paardenhandelaren, de paarden wachtend op hun beurt om bekeken en gekeurd te worden. Hoe langer je kijkt hoe meer details je ontdekt.
In etsen en gravures maar ook in tekeningen weet hij het hard werkende paard als geen ander vast te leggen. Na zijn opleiding aan de Kunstnijverheidsschool en de Quelliniusschool en de Rijksacademie in Amsterdam reist hij naar Frankrijk. Daar ontmoet hij in Parijs de graficus Theophile Steinlen. Ook ontmoet hij de beeldhouwer Auguste Rodin. In 1902 krijgt hij een aanstelling als hoogleraar bij de Rijksacademie in Amsterdam. Bekijk de Instagram post hier.
Biografie: Maurits Lapidoth
Maurits Lapidoth was één van de ‘Veluweschilders’, maar anders dan zijn vakgenoten inspireerde de zilte boslucht hem niet alleen tot het maken van vele schilderijen, maar ook tot een zoektocht naar geluk die eindigt aan de andere kant van de oceaan.
'De schildersbent van Nunspeet in de tuin van pension De Valk' 1896 v.l.n.r. Gerrrit Haverkamp, Henri Wouters, Maurits Lapidoth (met accordeon), Jan Apol, Bernard Koldeweij, een onbekende schilder en het been van Jan Kleintjes (herkomst: particuliere coll. voorheen collectie J.L. Kleintjes)
'De schildersbent van Nunspeet in de tuin van pension De Valk' 1896 v.l.n.r. Gerrrit Haverkamp, Henri Wouters, Maurits Lapidoth (met accordeon), Jan Apol, Bernard Koldeweij, een onbekende schilder en het been van Jan Kleintjes (herkomst: particuliere coll. voorheen collectie J.L. Kleintjes)
Maurits Constantijn Lapidoth (Amsterdam, 1868 - Buenos Aires, 1930) wordt op 1 mei 1868 aan de Marnixkade in Amsterdam geboren als jongste zoon van de eigenaar van een rederij en een assurantiekantoor. Wanneer Maurits vijf jaar is, komt zijn vader plotseling te overlijden. Over de vroege jeugd van de schilder zijn weinig bronnen bekend. De schepen van Lapidoth senior werden geregeld vastgelegd op schilderijen. Bijvoordeel het zeilschip ‘De Wildeman’, een zogeheten ‘brik’, die in 1862 voordat het koers zette richting Kaap de Goede Hoop met waterverf werd geschilderd door Willem Hendrik Eickelberg. Wellicht inspireerden deze werken de jonge Maurits? In 1890 is hij in ieder geval met een schilderij vertegenwoordigd op de Tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters in Den Haag, waar de schilder dan woont en studeert aan de Academie van beeldende kunsten.
'Boslandschap' - olieverf op doek: Maurits Lapidoth (herkomst: coll. Gemeente Nunspeet, Noord-Veluws Museum)
'Boslandschap' - olieverf op doek: Maurits Lapidoth (herkomst: coll. Gemeente Nunspeet, Noord-Veluws Museum)
In 1902 trouwt Lapidoth in Den Haag met doktersdochter Emilie Victoria Cornelissen. Ze betrekken een woning aan de rand van Nunspeet, alwaar in de tuin een atelier wordt ingericht. Lapidoth komt dan al enige jaren op de Veluwe, waar hij deel uitmaakt van een groep schilders die bekendstaat als de ‘Schildersbent van Nunspeet’. Hij maakt veelal typische Veluweschilderijen; bosgezichten en boerenhoeven. Het is in die dagen een gezellig samenzijn in en rond het dorp, waar Lapidoth met zijn accordeon geldt als één van de gangmakers. Vooral met de schilders Edzard Koning en Jaap Dooijewaard is de band sterk. Over succes heeft de schilder niet te klagen. In 1901 wint hij een medaille tijdens de Vierjaarlijksche tentoonstelling in Arnhem en als lid van zowel de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae en Pulchri Studio in Den Haag is hij van deelname aan tentoonstellingen verzekerd. Behalve in Nederland, is er ook internationaal vraag naar zijn werk. In 1910 is Lapidoth één van de exposanten tijdens de grote tentoonstelling van Hollandse meesters in de beroemde kunstzaal Könyves Kálmán in Budapest.
'Kermis op de Veluwe' - olieverf op paneel: Maurits Lapidoth (herkomst: coll. Mark Smit Kunsthandel, Ommen)
'Kermis op de Veluwe' - olieverf op paneel: Maurits Lapidoth (herkomst: coll. Mark Smit Kunsthandel, Ommen)
Op aanraden van Argentijnse vrienden verhuist het gezin in 1920 naar Buenos Aires. Van de ‘Schildersbent’ in Nunspeet zijn dan nog maar weinig leden actief op de Veluwe. In Argenitinië verdient Lapidoth de kost met opdrachten voor portretten, maar helemaal aarden doet hij nooit. ‘[…} Zoodoende zou je wanneer je bij ons binnen stapte vermoeden dat wij nog in Nunspeet woonden. De rooskleurigheid voor een schildersbestaan, moet men hier ook al niet van de financieele kant beschouwen. Of dat komen zal weet ik niet, zonder geluk wil het nergens… Veel tijd, om op je gemak, van de natuur te genieten, zoals wij dat vroeger, op de Zoom konden doen, is er uitgeslooten,’ schrijft hij aan zijn vriend Edzard Koning vanuit Argentinië. Maurits Lapidoth overlijdt op 15 juni 1930. Zijn vrouw en dochter keren spoedig terug naar Nederland en vestigen zich weer in Nunspeet. Schilderijen van Lapidoth maken onderdeel uit van de vaste collectie van het Noord-Veluws Museum.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
≥ Jan van Rhijnnen aquarel - Kunst | Schilderijen | Klassiek - Marktplaats.nl ≥ Jan van Rhijnnen aquarel - Kunst | Schilderijen | Klassiek - Marktplaats.nl
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van getoonde werken, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.
Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
De schilders van de Duin- en Bollenstreek • WBOOKS | Werner van den Belt & Bob Hardus
Hobbe Smith - De Friese chroniqueur van Amsterdam • Uitgeverij Noordboek | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus
Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -