Bekijk profielpagina

Haagse School: een historieschilder, op zoek naar Suze Robertson & de oorsprong ontdekt - Editie #74

Revue
 
Welkom bij de 74ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief. Het was de week waarin w
 

Haagse School Nieuwsbrief

3 augustus · Editie #74 · Bekijk online
Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!

Welkom bij de 74ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Het was de week waarin we weer eens van ze hoorden. De twee bekendste namen uit de Nederlandse schilderkunst. Rembrandt en Van Gogh. Van die eerste werd bij Sotheby’s een vroeg zelfportret geveild en van Vincent weten we nu exact waar hij zijn laatste inspiratie vond; aan de rand van een bospad op een hete julidag in het Franse Auvers-sur-Oise. De komende dagen zal tijdens een wandeling geen boomstronk meer hetzelfde zijn. Als inspiratie dienden ze al eerder andere schilders van de Haagse School. Bijvoorbeeld ééntje die bij Van Gogh in hoog aanzien stond.

'De oorsprong te Oosterbeek' ca. 1860 - olieverf op doek: Matthijs Maris (Herkomst: coll. Kunstmuseum Den Haag)
'De oorsprong te Oosterbeek' ca. 1860 - olieverf op doek: Matthijs Maris (Herkomst: coll. Kunstmuseum Den Haag)
Aankomende veilingen
VEILINGHUIS DE ELAND DIEMEN - Kunst en antiekveiling - 24 t/m 28 augustus - met Van Lokhorst, Larij, Wiegman, Rip, Simon Maris, Hendrik ten Cate, een stilleven met peren van Derk Meeles en een studie van een zittende dame door Willem de Zwart. Nu nog tijdelijke nummers, het aanbod wordt nog uitgebreid tot aan de kijkdagen van 17 tot 23 augustus. Check hier
Tentoonstelling Suze Robertson in 2022 door Museum Panorama Mesdag en het Noord-Veluws Museum
'Pietje – Lezend meisje' 1895-1898 - olieverf en bladgoud op paneel (herkomst: particuliere collectie)
'Pietje – Lezend meisje' 1895-1898 - olieverf en bladgoud op paneel (herkomst: particuliere collectie)
Museum Panorama Mesdag en het Noord-Veluws Museum Nunspeet presenteren twee elkaar aanvullende overzichtstentoonstellingen over Suze Robertson (1855-1922). In 2022 zal het 100 jaar geleden zijn dat zij is overleden. Het is voor het eerst sinds 40 jaar dat er zoveel van haar tekeningen en schilderijen bij elkaar te zien zullen zijn. Ondanks Robertsons belang voor de Nederlandse kunstwereld, zijn veel essentiële vragen omtrent haar werk en leven onbeantwoord gebleven. Minke Schat (Museum Panorama Mesdag) en Erik Stotijn (Noord-Veluws Museum), directeuren van beide musea: ‘Ondanks de zorgelijke tijden waarin we ons bevinden moeten we als particuliere musea ook ambities blijven nastreven voor de toekomst. Dit is een unieke kans om gezamenlijk een belangrijke stap verder te kunnen zetten in het kunstdiscours’. In aanloop naar de duo-tentoonstelling wordt Robertsons oeuvre geïnventariseerd en wordt er onderzoek gedaan naar haar werkwijze en schildertechniek. De musea zijn dankbaar voor de medewerking van de erven Robertson. Zij krijgen hierdoor bij hoge uitzondering toegang tot het hiervoor gesloten familiearchief met Robertsons egodocumenten; een bijzonder kans om de kunstenaar zelf aan het woord te laten. De onderzoeksresultaten verschijnen in een uitgebreide publicatie.
Heeft u werk van Suze Robertson in uw bezit, dan kunt u contact opnemen met Suzanne Veldink, hoofd museale zaken museum Panorama Mesdag via: musealezaken@panorama-mesdag.nl
Boomwortels: het laatste schilderij van Vincent van Gogh
Plek waar Van Gogh voor het laatst schilderde ontdekt | Het Parool
Singer TV: werken uit de collectie van Singer Laren op YouTube
Singer TV
De musea zijn weer open, waarmee de aandacht voor het op allerlei manieren digitaal ontsluiten van de collecties weer wat naar de achtergrond verdwenen is. Maar wat eenmaal online staat, dat blijft beschikbaar. Zo ook de YouTube-serie SingerTV van het Singer Museum in Laren. Directeur Jan Rudolph de Lorm bespreekt sinds afgelopen maart schilderijen uit de collectie voor de camera. Inmiddels een indrukwekkende serie video’s met werken van onder andere Jac. van Looy, Bosch Reitz, Hart Nibbrig, Breman, Theo Molkenboer, Mondriaan, Verkade, Witsen en anderen. Bovenstaand de trailer, hier de lijst met alle video’s.
Via Instagram: @kunstmuseum
Isaac Israels zendt in 1881 het werk ‘Portret van Mevrouw E.’ in voor de Tentoonstelling van Levende Meesters. Het is een portret van Nanette Enthoven-Enthoven, een jongedame van begin twintig. De Enthovens waren eigenaren van een grote ijzergieterij- en pletterij in Den Haag en goed bevriend met de familie Israëls. De krant raakt niet uitgepraat over de distinctie waarmee deze ‘beminnelijke jonge vrouw’ is weergegeven, en de sublieme stofuitdrukking van haar wit satijnen japon. Israels kan zich geen beter debuut wensen. Een portret van de nouveau riche, waartoe ook Israels behoort is een wereld die voor Breitner onbereikbaar lijkt. Hij kan niet eens een geschikt model vinden: ‘De jonge Israels heeft reeds verscheidene damenportretten geschilderd, en heel goed. Ik geloof dat ik ’t net zo artistiek zou kunnen, maar hij beweegt zich nu eenmaal onder die lui, ik niet!’ schrijft Breitner openhartig aan een vriend. Hij voelt zich aan de zijlijn gezet, uitgesloten van de kansen die Israels in zijn schoot krijgt geworpen. 'Ik benij hem daarom, ofschoon het dwaas van me is. Dit blijft natuurlijk onder ons’ biecht hij op. Instagram post hier.
Biografie: Hendrik Albert van Trigt
Een historieschilder in de tijd van de Haagse School. Hendrik Albert van Trigt was er één. Hoewel hij zich bewoog binnen de gebruikelijke artistieke kringen, riepen zijn motieven regelmatig de nodige weerstand op.
Portret van H.A. van Trigt, toegeschreven aan Maurits Verveer (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam
Portret van H.A. van Trigt, toegeschreven aan Maurits Verveer (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam
Hendrik Albert van Trigt (1829, Dordrecht - 1899, Heiloo) wordt op 22 oktober 1829 geboren in Dordrecht in het kinderrijke gezin van de chirurgijn S.H.W. (Stephanus) van Trigt. Zijn geboortehuis is ingericht als museum; behalve een verzameling opgezette dieren, zijn er vele tekeningen met de zoölogische wetenschappen als belangrijkste onderwerp. Van Trigt senior is een zeer verdienstelijk vogeltekenaar. Hendrik is pas tien wanneer zijn vader onverwachts komt te overlijden. Hij wordt ondergebracht bij een oom, de lithograaf Jan Dam Steuerwald, in Den Haag. Daar volgt hij vanaf zijn zestiende tekenlessen aan de Akademie van beeldende kunsten. In 1855 vertrekt de jonge schilder naar Parijs, waar hij op voorspraak van zijn oom in de gelegenheid is om raadgevingen te ontvangen van de beroemde Nederlandse schilder Ary Scheffer. Uiteindelijk voltooit Hendrik zijn leertijd op het Antwerpse atelier van Henri-Jacques Bource, een vriend van Scheffer.
'Interieur van het kantoor van de suikerraffinaderij Spakler en Tetterode aan de Lijnbaansgracht' 1869 - olieverf op doek: H.A. van Trigt (herkomst: coll. Amsterdam Museum)
'Interieur van het kantoor van de suikerraffinaderij Spakler en Tetterode aan de Lijnbaansgracht' 1869 - olieverf op doek: H.A. van Trigt (herkomst: coll. Amsterdam Museum)
Al vanaf zijn Antwerpse tijd exposeert Van Trigt regelmatig in Nederland. In 1859 heeft hij bij Pulchri Studio succes met een historiestuk en een Antwerps stadsgezicht. In 1867 vertrekt de schilder uit de Scheldestad en verblijft hij enige tijd in Oosterbeek, waar hij optrekt met de ‘schildersbent’ rondom Johannes Warnardus Bilders. Hij vestigt zich daarna in Amsterdam, waar hij trouwt met Susanna Hermina Spakler, dochter van de oprichter van suikerrafinaderij Spakler en Tetterode. Zij schenkt hem één dochter, maar overlijdt in het voorjaar van 1869. In 1871 verhuist Van Trigt naar Hilversum. Zijn doorbraak bij een groter publiek beleeft de schilder een jaar later, tijdens een tentoonstelling bij Arti et Amicitiae. 'Hollandsche kunstenaars, die sujetten behandelen, zijn zeldzaam genoeg, om, al ware ’t niet uit hoofde van vele andere redenen, elken vriend der kunst te doen besluiten de kennis met het penceel des Heeren van Trigt te gaan vernieuwen. De Heer v.T. is denker en kunstenaar,’ schrijft criticus Alberdingk Thijm vlijend in Dietsche Warande naar aanleiding van het schilderij 'Zamenscholing van het volk voor de gevangenis der Spaansche Inquisitie te Antwerpen’. Even verderop trekt de recensent de 'oprechtheid’ van het besproken schilderij evenwel in twijfel. En dat typeert wellicht de delicate verhoudingen ten opzichte van het werk van Van Trigt. Een historieschilder in de tijd dat de Haagse School opgang doet is als vloeken in de kerk. Alberdingk Thijm: 'Terwijl de auteur aan het pozeeren van zijn modellen is geweest, is de stemming hem ontzonken; daardoor heeft het tafereel iets opgeschikts, iets theatraals gekregen, dat een rustig kunstgenot onmogelijk maakt.’ In 1879 verkoopt Van Trigt voor het bedrag van vijfenveertighonderd gulden zijn 'Laatste dagen van Erasmus’ aan de ‘Voorstanders der schoone kunsten’ in Rotterdam, die het aan museum Boijmans schenken. Behalve historiestukken, vervaardigt Van Trigt gedurende zijn loopbaan diverse portretten van notabelen. In 1883 trouwt hij met de kunstenares Cornelia Hoevenaar.
'De laatste dagen van Erasmus te Bazel met Amerbach, Frobenius en Episcopius' 1879 - olieverf op doek: H.A. van Trigt (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen
'De laatste dagen van Erasmus te Bazel met Amerbach, Frobenius en Episcopius' 1879 - olieverf op doek: H.A. van Trigt (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen
Hendrik Albert van Trigt overlijdt op 6 juni 1899 op 69-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Heiloo, waar hij al enige tijd verpleegd werd. De schilder was naast buitenlid van Pulchri Studio ook lid van Arti et Amicitiae. S.H. Levie et al., beschrijven in Het vaderlandsch gevoel. Vergeten negentiende-eeuwse schilderijen uit 1978 enkele van de belangrijkste werken van Van Trigt. Schilderijen van zijn hand bevinden zich in de collecties van onder andere het Rijksmuseum Amsterdam, Dordrechts Museum, Kunstmuseum Den Haag en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. De vogeltekeningen van zijn vader zijn ondergebracht in het Teylers Museum in Haarlem. In Den Haag kruist de Van Trigtstraat de Breitnerlaan om te eindigen in de Ary Schefferstraat.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
≥ Schilderij doek, Haagse school, Willem Oppenoorth - Kunst | Schilderijen | Klassiek - Marktplaats.nl ≥ Schilderij doek, Haagse school, Willem Oppenoorth - Kunst | Schilderijen | Klassiek - Marktplaats.nl
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van het getoonde werk, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.

Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
Hobbe Smith | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus

Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -