Haagse School: een houtsnijder, focus op verzamelaars & de vrouwelijke kant - Editie #117

#117・
536

abonnees

121

edities

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

By subscribing, you agree with Revue’s Voorwaarden and Privacybeleid and understand that Haagse School Nieuwsbrief will receive your email address.

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

28 maart · Editie #117 · Bekijk online

Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!


Welkom bij de 117de editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Het verzamelen zelf wordt in recente tentoonstellingen over negentiende-eeuwse kunst steeds vaker tot onderwerp gekozen. Tegelijkertijd lijkt ook ‘de vrouwelijke kant’ van de kunst in die eeuw meer en meer belicht te worden. In deze nieuwsbrief zijn de aankondigingen van nieuwe tentoostellingen dan ook - geheel toevallig - ‘verzamelaars tentoonstellingen’ en de Instagrampost is een aankondiging voor een lezing met als thema ‘De vrouwelijke kant van de 19de eeuw’. Dat sluit mooi aan bij een recent artikel over de collectie van Louise en Frans Thurkow van Huffel (met veel Hollandse meesters en Haagse Scholers), dat is verschenen naar aanleiding van het project De Andere Helft. Het aandeel van vrouwen in de Nederlandse kunstwereld 1780-1980, een initiatief van het RKD, het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam.

Aankomende veilingen
VEILINGHUIS ALD FRYSLAN IJLST - Maartveiling - 30 maart schilderijen - met Thöne, Markus, Doeleman en een slootje door Bauffe. Check hier.
CATAWIKI ASSEN - Classical Artworks Auction (Dutch & Belgian Art 1800-1950) - tot 31 maart - met Nakken, Hermanus Koekkoek jr., Mesker, Martens, Eickelberg, Koster, Christiaan Dommelshuizen, Hilleveld, Van Bommel, Schouten, Van Vuuren, Nefkens, Jacobus Tjarda van Starkenborgh, De Bock, Smits en een duingezicht met Alkmaar in de verte door George ten Berge. Check hier.
VENDUE NEXTDOOR DEN HAAG - Timed Online - tot 4 april - met J.J. van de Sande Bakhuyzen, een Algerijns poortje door Gerard Muller, Schregel, Van der Valk, Willem Weissenbruch, Hijner en een duinlandschap door Louis Hartz. Check hier.
'Hollandse platbodems op zee' - olieverf op doek: J.W. de Gruyter (Twents Veilinghuis, kavel 1022)
'Hollandse platbodems op zee' - olieverf op doek: J.W. de Gruyter (Twents Veilinghuis, kavel 1022)
TWENTS VEILINGHUIS ENSCHEDE - Aprilveiling - vanaf 7 april - met Cossaar, Gruyter, Bogman, Rabbers, Coster, De la Rivière, Cornelis de Bruin, Hendrik Schild, Johannes Lion, Markus, Kooper, Van Assendelft, Sijthoff en een boerderij door Berend Brouwer. Check hier.
Tentoonstelling: Door schoonheid omringd - Stedelijk Museum Kampen
Haagse School en Romantiek uit de 19e eeuwse collectie Engelenberg - 18 maart t/m 12 juni
Tentoonstelling: ‘Zielsverwanten Andries Bonger en Odilon Redon - Van Gogh Museum - Amsterdam
'Boeddha' - lijmverf op doek: Odilon Redon (herkomst: coll. Van Gogh Museum Amsterdam)
'Boeddha' - lijmverf op doek: Odilon Redon (herkomst: coll. Van Gogh Museum Amsterdam)
Tentoonstelling Zielsverwanten Andries Bonger en Odilon Redon - Van Gogh Museum - 25 maart tot 3 juli
Beurs: The Online Dutch Arts & Antiques Fair - online
'Le Coureur de Jupons (Comte Boni de Castellane)' 1900  - pastel op papier: Willy Sluiter (herkomst: coll. Dolf D. van Omme)
'Le Coureur de Jupons (Comte Boni de Castellane)' 1900 - pastel op papier: Willy Sluiter (herkomst: coll. Dolf D. van Omme)
www.thedaaf.com - 7 tot en met 10 april
Via Instagram: @museumpaultetarvanelven
SYMPOSIUM ‘De vrouwelijke kant van de 19de eeuw’ op 29 april in Delft.
Het 19de-eeuwse huismuseum van kunstenaar Paul Tetar van Elven te Delft organiseert op vrijdag 29 april een symposium getiteld ‘De vrouwelijke kant van de 19de eeuw’. Enkele vooraanstaande kunsthistorici en een kenner van het werk van Thérèse Schwartze zullen spreken over de rol van de vrouw in de kunst en de maatschappij.
Vrouwen in de (kunst)geschiedenis hebben vaak een bijrol gespeeld. In dit symposium komt een aantal thema’s over vrouwen in de 19de eeuw aan bod. De aanleiding voor het symposium is de tentoonstelling over de meest succesvolle Nederlandse vrouwelijke kunstschilder Thérèse Schwartze (1851-1918), die nog t/m 8 mei in het museum te zien is.
SPREKERS
Cora Hollema (Gastconservator bij Museum Paul Tetar van Elven): “Thérèse Schwartze, haar klant was koning”.
Hanna Klarenbeek (Conservator bij Paleis het Loo): “Penseelprinsessen & broodschilderessen. Kunstenaressen in de 19de eeuw”.
Mirjam Westen (Conservator Contemporary art, art critic bij Museum Arnhem): “Nieuwe perspectieven getemperd door oude denkpatronen?”.
Johan de Haan (Hoofd Kennis en Collectie bij Paleis het Loo): “Trendsetters of trendvolgers?”.
Dagvoorzitter Carin Kraal – van der Leeuw bestuurslid Museum Paul Tetar van Elven.
Meer informatie en aanmelden www.tetar.nl
Bekijk volledige post op Instagram hier.
Biografie: Jaap Veldheer
Jaap Veldheer staat vooral bekend als ‘houtsnijder’, maar de geboren Haarlemmer begon als schilder. Met het vastleggen van zijn favoriete thema, dorpen aan zee, groeide hij uit tot een gevierd graficus en één van de grondleggers van de nog immer voortdurende kunstenaarstraditie in Bergen aan Zee.
Jaap Veldheer en Eddy van der Velde, Huisduinen (herkomst: coll. RKD)
Jaap Veldheer en Eddy van der Velde, Huisduinen (herkomst: coll. RKD)
Jacobus Gerardus ‘Jaap’ Veldheer (Haarlem, 1866 – Blaricum, 1954) wordt op 4 juni 1866 geboren in Haarlem als eerste kind van de huisschilder Jan Willem Veldheer en Neeltje Rosina de Visser. Bijna tien jaar later volgt nog een zusje. Van 1889 tot 1891 studeert Jaap aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In het laatste jaar van zijn studie wordt hij ook toegelaten als lid van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae, waar hij tijdens voor- en najaarstentoonstellingen zijn schilderijen toont tussen de groten van de Haagse School en de Amsterdamse Tachtigers. Toch richt hij vanaf dat moment zijn inspanningen steeds minder op het penseel, maar vooral op de pen, als kunstcriticus voor ondermeer dagblad Het Vaderland. Het blijkt een opmaat naar zijn uiteindelijke grote liefde; het snijmes voor houtgravure.
'Tree near the water, a city in the background' - houtgravure: Jacobus Gerardus Veldheer (herkomst: voorm. Veilinghuis Bubb Kuyper)
'Tree near the water, a city in the background' - houtgravure: Jacobus Gerardus Veldheer (herkomst: voorm. Veilinghuis Bubb Kuyper)
De eerste houtsnede die Veldheer maakt is een gezicht op het Belgische stadje Visé, waarvoor hij schetsen maakte tijdens zomervakantie aan de Maas. ‘Zoo werd dus op het atelier een plaats ingeruimd aan de pers. Adreskaartjes, monogrammen en ex-libris waren de eerstelingen in deze nieuwe lijn […] Het duurde nu niet lang of een werk van grooter importantie zou aan breeder kringen Veldheer’s talenten kennen doen,’ schrijft Jan Veth in 1905 in Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift. In samenwerking met zijn collega W.O.J. Nieuwenkamp maakt Veldheer in 1897 de illustraties bij een boek over Oud-Hollandsche Steden aan de Zuiderzee, dat in 1900 gevolgd wordt door Oud-Hollandsche Dorpen aan de Zuiderzee. Met deze beide titels vestigt Veldheer definitief zijn naam als graficus. De kunstenaar heeft zich dan met zijn echtgenote Edivardina ‘Eddy’ van der Velde, gevestigd in Bergen aan Zee, waarover hij in 1906 het boek Het dorp Bergen publiceert. Veldheer neemt niet alleen het initiatief voor de oprichting van de plaatselijke VVV, hij is ook betrokken bij de totstandkoming van de eerste Kunstzaal in het dorp, een voorloper van de beroemde Kunstzaal van verzamelaar Piet Boendermaker en het KunstenaarsCentrumBergen. In 1911 richt Veldheer, samen met onder andere Simon Moulijn, de Vereeniging Ter Bevordering der Grafische Kunst op. Na zijn echtscheiding in 1914 verhuist Veldheer naar Blaricum, waar hij gaat wonen in de buurt van zijn vriend en collega Simon Moulijn. Twee jaar later trouwt hij met de twintig jaar jongere Amsterdamse Ida Titsingh.
'Monnickendam' - houtgravure: Jacobus Gerardus Veldheer (herkomst: coll. grafiekcollectie.nl)
'Monnickendam' - houtgravure: Jacobus Gerardus Veldheer (herkomst: coll. grafiekcollectie.nl)
‘Le noire est la couleur la plus essentielle,’ zo brengt de NRC een uitspraak van Odilon Redon in herinnering in een artikel uit 1926 over de ere-tentoonstelling ter gelegenheid van de zestigste verjaardagen van lithograaf Moulijn (1866 - 1948) en houtsnijder Veldheer in de zalen van kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. Jacobus Gerardus Veldheer overlijdt op 18 oktober 1954 op 88-jarige leeftijd in zijn woonplaats Blaricum. In 2017 was in Museum Krananburgh onder de titel ‘Jaap Veldheer: Reiziger in grafiek’ grafische kunst van zijn hand te zien. Onder andere het Rijksmuseum Amsterdam en het Huis van het boek in Den Haag, hebben werk van Veldheer in de collectie.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
HENRIETTE RONNER-KNIP. Kühe auf einer Weide. 1838. Öl auf Ho HENRIETTE RONNER-KNIP. Kühe auf einer Weide. 1838. Öl auf Ho
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van getoonde werken, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.
De schilders van de Duin- en Bollenstreek • WBOOKS | Werner van den Belt & Bob Hardus
Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Vond je deze editie leuk?
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -