Bekijk profielpagina

Haagse School: een schoolverlater, zwervers in de duinen & Remco Campert met penselen - Editie #78

Revue
 
Welkom bij de 78ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief. De eerste herfststormen
 

Haagse School Nieuwsbrief

28 september · Editie #78 · Bekijk online
Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!

Welkom bij de 78ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
De eerste herfststormen en de eerste najaarstentoonstellingen lopen logischerwijs hand in hand. Sinds afgelopen week staat de Noordzee en ‘De kracht van Katwijk in de schilderkunst’ in de schijnwerpers in het Katwijks Museum. Een plaats waar ook de 'Dordtse impressionist’ Roland Larij in de zomer van de zilte lucht genoot. Desalniettemin zocht hij de wisselwerking - zoals de meeste schilders van de Haagse School - tussen de zee en het land. Veel verder landinwaarts dan de Veluwe en het Rijkswoud bij Kleef, waar de familie Koekkoek werkte, kun je nauwelijks gaan. Museum Veluwezoom en het Koekkoek-Huis bundelen nu hun krachten.

Aankomende veilingen
VEILINGHUIS ALD FRYSLAN IJLST - kunst- en antiekveiling - 29/9 - 02/10 - met Van der Stap, Gorter, Groenewegen en Dirk Roggeveen. Check hier.
'Meidans (Wolfheze)' 1906 - olieverf op paneel: Johannes Akkeringa (Lot 49, Fischer's Auction, Ede)
'Meidans (Wolfheze)' 1906 - olieverf op paneel: Johannes Akkeringa (Lot 49, Fischer's Auction, Ede)
FISHER’S AUCTION EDE - schilderijenveiling - 3 oktober - met Mesdag, Ten Kate, Steelink jr., Roosenboom, Horrix, Weissenbruch, Mauve, Apol, Akkeringa, een havengezicht van Bosboom, Van Lokhorst, Van Prooijen, een molen aan het Gein door Mondriaan, Willem Roelofs en Voerman sr. Check hier.
NOTARISHUIS ARNHEM - Kunst- Antiek en inboedelveiling - online tot 5 oktober - met rodondendrons van Moulijn, Geijp, Van Kregten, Heppener, Van Ingen, Sijthoff, De Bruin, Markus en boerenmeiden van De la Mar. Check hier.
VENDUHUIS ROTTERDAM - Algemene veiling - 10 oktober - met Schipperus, Van Wijngaerdt, Dankmeijer, Van Dort, Robertson, Van der Weele, Van Langen, Bodifée, Leurs, Constant Artz en W.G.F. Jansen. Check hier.
Tentoonstelling: 'De kracht van Katwijk in de schilderkunst' - Katwijks Museum - Katwijk aan Zee
'Zwervers in de duinen' 1891 - potlood en krijt op papier: Jan Toorop
'Zwervers in de duinen' 1891 - potlood en krijt op papier: Jan Toorop
De kracht van Katwijk in de schilderkunst | Katwijks Museum | Katwijk aan Zee
Tentoonstelling: 'Koekkoek op bezoek' - Museum Veluwezoom - Doorwerth
'Bosrijk landschap met heuvelen' - olieverf op paneel: M.A. Koekkoek (herkomst: coll. B.C. Koekkoek-Haus, Kleve bruikleen Freundeskreis Museum Kurhaus und Koekkoek-Haus Kleve e.V.)
'Bosrijk landschap met heuvelen' - olieverf op paneel: M.A. Koekkoek (herkomst: coll. B.C. Koekkoek-Haus, Kleve bruikleen Freundeskreis Museum Kurhaus und Koekkoek-Haus Kleve e.V.)
‘Koekkoek op bezoek’ is de titel van de eerste van de twee tentoonstellingen die Museum Veluwezoom en het B.C. Koekkoek-Huis in Kleef samen organiseren. Beide musea wisselen hun topstukken uit om de bezoekers een indruk te geven van het werk, dat in het Nederlands-Duitse grensgebied ontstond in de 19de en de 20ste eeuw. De tentoonstelling in Museum Veluwezoom is te zien vanaf 10 oktober. Medio 2021 opent het B.C. Koekkoek-Huis in het Duitse Kleef haar deuren voor de tentoonstelling ‘Grenzeloos landschap’. Meer informatie hier.
Boek: J.H. van Mastenbroek (memoires)
De memoires van de Rotterdamse schilder Johan Hendrik van Mastenbroek (1875 - 1945) lezen alsof Remco Campert rondom het fin de siècle de kwasten heeft opgepakt. Ondanks het uitzonderlijk roerige, schurende tijdsgewricht, danst Van Mastenbroek langs de thema’s in zijn leven. Van de nabloei van de Haagse School tot aan de beide wereldoorlogen; het oog van de schilder zag het allemaal. Hij doet er kundig, geïnformeerd en toch persoonlijk verslag van, in een stijl die verraadt dat de schilder ook een bijzonder vaardig schrijver was. De herinneringen zijn uitgegeven naar aanleiding van zijn zeventigste verjaardag en aangevuld met een beschouwing over zijn werk door André Glavimans. Het geheel is voorzien van 153 zwart-wit afbeeldingen.
J.H. van Mastenbroek (1946) - Geschreven door: J.H. van Mastenbroek en A. Glavimans / Uitgegeven door Ad. Donker, Rotterdam. 104 pagina’s.
Via Instagram: @dordrechtsmuseum
'Oude Eijk in Surrey' - olieverf op doek: Jan Toorop (herkomst: coll. Stedelijk Museum, Amsterdam)
'Oude Eijk in Surrey' - olieverf op doek: Jan Toorop (herkomst: coll. Stedelijk Museum, Amsterdam)
Op de tentoonstelling ‘Diepgeworteld’, ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Bomenstichting, zullen ruim 70 schilderijen uit Nederlandse collecties waarin de boom centraal staat te zien zijn. De schilderijen laten zien hoe de schilder zich verhoudt tot het motief van de boom: van historieschilderkunst tot hedendaagse kunst, van plein air schilderen tot pure expressie van materialiteit of persoonlijk gemoed. Oude en moderne meesters gaan een dialoog met elkaar en met het publiek aan. Een ode van de Collectie Nederland aan de boom! Instagram post hier - meer informatie over de tentoonstelling die vanaf 11 november te zien zal zijn in het Dordrechts Museum hier.
Biografie: Roland Larij
Roland Larij is bekend geworden als één van de ‘Dordtse impressionisten’ bij uitstek. Dat het land rondom de Merwede, de Noord en de Oude Maas zijn artistieke kransslagaders zouden blijven, had de jonge kunstenaar niet kunnen bevroeden.
Roland Larij wordt op 22 december 1855 (Dordrecht, 1855 – Dordrecht, 1932) geboren in Dordrecht. Via zijn oom, de kunstschilder Cor Larij, komt hij in aanraking met de schilderkunst. Zijn eerste tekenlessen krijgt Roland aan de Dordtse Hogere Burgerschool. In 1874 vertrekt hijd met een koninklijke beurs naar Antwerpen, om te studeren aan de Academie voor Schone Kunsten. Bij zijn eerste toelatingsexamen - een contourtekening naar de Venus van Milo - slaagt hij niet, maar in de herkansing een aantal maanden later wordt hij alsnog toegelaten tot de schildersklas onder leiding van Edgar Farasyn. De eerste jaren verlopen voorspoedig, maar het is uiteindelijk hoofddocent Karel Verlat die één van Roland’s naaktstudies zodanig afkeurt, dat de jonge schilder geen nieuwe subsidie wordt toegekend. De jonge schilder wordt luiheid verweten, maar in feite is een sterfgeval in de familie debet aan zijn gebrek aan inzet in het laatste studiejaar. Zonder geld keert Roland huiswaarts, waar hij een, in zijn ogen ‘versuft’ stadje treft.
'Bij de waterput' - olieverf op doek: Roland Larij (herkomst: voorm. coll. Simonis & Buunk, Ede)
'Bij de waterput' - olieverf op doek: Roland Larij (herkomst: voorm. coll. Simonis & Buunk, Ede)
In 1882 doet Larij voor het eerst van zich spreken met het werk ‘Ernstige burgers’ op een tentoonstelling in Rotterdam, waarover dagblad Het Vaderland schrijft dat 'de nog jeugdige schilder’ een 'fraai, levensgroot stuk met gemoedelijke burgers’ toont, dat uitmunt in 'kracht en juistheid’. Volgens de recensent hangt het echter te hoog in de zaal om echt goed uit de verf te komen. Het werk van Larij wordt over het algemeen gunstig besproken, maar de schilder exposeert in het begin van zijn carrière niet veel. Dat heeft wellicht te maken met zijn moeizame academische loopbaan en een aantal vroege afwijzingen voor grote tentoonstellingen. Behalve portretten en figuren, maakt de schilder ook landschappen en een enkel stilleven. Op advies van collega Willy Sluiter werkt Larij vanaf 1894 regelmatig in het Brabantse Heeze. Hier vindt hij niet alleen inspiratie, maar ook rust. Het ongelukkige slot van zijn Brusselse leerjaren weerhoudt de schilder er niet van om zelf les te geven. In tegendeel. In het Dordtse atelier bevinden onder andere Bernard Koldewij, Jo Koster, Coen van Oven en Rinus Reus zich onder zijn leerlingen. Aan het begin van de nieuwe eeuw heeft Larij zich inmiddels ontwikkeld tot één van de stuwende krachten achter het Dordtse Teekengenootschap Pictura. In 1915, op zijn zestigste verjaardag, wordt hij aldaar gehuldigd. Het organisatiecomité bestaat uit de plaatselijke verzamelaar en notaris Van Bilderbeek, Toorop en Jan Veth, die de feestrede uitspreekt. Nadat in 1926 al een portret van zijn hand is opgenomen in de collectie van museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, valt de schilder op zijn 75-ste verjaardag een wel heel bijzondere eer ten beurt. Behalve een eretentoonstelling bij Pictura, wordt tegelijkertijd aan zowel het Kunstmuseum Den Haag, het Stedelijk Museum in Amsterdam als aan het Noordbrabants Museum in Den Bosch werk van zijn hand aangeboden voor de respectieve collecties.
'Studiekop' - olieverf op paneel: Roland Larij (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam)
'Studiekop' - olieverf op paneel: Roland Larij (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam)
Roland Larij overlijdt op 23 december 1932 op 77-jarige leeftijd in zijn geboorteplaats Dordrecht. Enkele maanden later komt bij veilingbedrijf A. Mak de inboedel van het atelier van de schilder onder de hamer. Die bestaat uit ruim 800 nagelaten werken, waaronder zo'n 300 schilderijen. Willy Sluiter schrijft een biografie voor de begeleidende catalogus. Roland Larij was naast lid van Pictura ook lid van Arti et Amicitiae en Pulchri Studio. Pas in 1980 organiseert het Dordrechts Museum onder de titel ‘Ik mag lijden dat het morgen grijs is’ (een zinsnede uit een brief van Jan Veth) een tentoonstelling over de Dordtse impressionisten, waarbij werken van Larij de hoofdmoot vormen. Schilderijen van de kunstenaar bevinden zich in de collecties van onder andere het Dordrechts Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boijmans van Beuningen en het Teylers Museum in Haarlem. In Heeze is een straat naar Roland Larij vernoemd.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
Piet Mondrian (1872-1944) , Amaryllis studie | Christie's
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van het getoonde werk, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.

Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
Hobbe Smith | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus

Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -