Haagse School: een Utrechtse oriëntalist, Hoge Luchten & een oproep voor Offermans - Editie #111

#111・
592

abonnees

134

edities

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Door je te abonneren, ga je akkoord met de Voorwaarden en Privacybeleid van Revue en begrijp je dat Haagse School Nieuwsbrief jouw e-mailadres zal ontvangen.

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

3 januari · Editie #111 · Bekijk online

Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!


Welkom bij de 111de editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Een ongekende scherpte biedt deze ‘ultra hoge resolutie’ foto van de Nachtwacht. De grootste en meest gedetailleerde digitale foto ooit van een kunstwerk. Met een afmeting van 717 giga (miljard) pixels, oftewel 717.000.000.000 pixels is het een flinke verbetering van het record van 2020. Toen werd er een foto van ‘slechts’ 44,7 miljard pixels gepubliceerd binnen hetzelfde ‘Operatie Nachtwacht’ project. Hoewel het een nieuwe manier van kijken naar een schilderij is; verder inzoomen dan mogelijk in “reallife” - zelfs wanneer je er in een museum met je neus zo dicht op zou mogen komen, heb je niet de detailbeleving zoals met deze foto - blijft het een onvolledige ervaring. Laten we hopen dat we in het nieuwe jaar snel weer naar de musea kunnen, waar we schilderijen kunnen bekijken. In relatie tot andere werken. Schilderijen waar je naartoe kunt lopen. Schilderijen waar je naartoe kunt buigen (zo ver als toegestaan) en van een afstandje naar kunt kijken, voor die fysieke sensatie die niet te vervangen is door willekeurig welke massa aan megapixels.

Aankomende veilingen
CATAWIKI ASSEN - Klassieke kunstveiling (Nederlandse en Belgische kunst 1800-1950) - tot 06-01-2022 - met Zandleven, Israëls, Ahrendts, Van Kregten, Wolbers, platbodems bij rustig weer door Hendrik Hulk, een meisje op het duin door Koppenol, Lapidoth, Artz, De Hoog, W.G.F. Jansen, Kleijn, J.H.B. Koekkoek, Jo Koster en Vertin. Check hier.
VENDU ROTTERDAM - Algemene veiling januari - online tot eind februari - met Abraham Hulk, Kees van Waning, Cossaar, Schipperus, J. ten Cate, Bogman sr., Bleuland van Oordt en Gunneweg. Check hier.
Vooruitkijken: 'Suze Robertson' - Panorama Mesdag & Noord-Veluws Museum- Scheveningen/Nunspeet
Suze Robertson - Panorama Mesdag (verwacht 03.04.2022 – 25.09.2022 ) Suze Robertson - Panorama Mesdag (verwacht 03.04.2022 – 25.09.2022 )
Oproep: wie heeft werken van Tony Offermans?
'De klompenmaker' - olieverf op doek: Tony Offermand (herkomst: coll. Hinno R.F. Böttger)
'De klompenmaker' - olieverf op doek: Tony Offermand (herkomst: coll. Hinno R.F. Böttger)
De heer Hinno R.F. Böttger verzamelt al ruim 25 jaar het werk van Tony Offermans (1854 - 1911). De directe aanleiding voor deze verzameling is het feit dat Lien Hopman, de tweede echtgenote van de schilder, is overleden bij de familie Böttger thuis. Zij liet hen het schilderij ‘De Klompenmaker’ na. Wie heeft werk van Tony Offermans in zijn bezit, of weet waar het zich bevindt? Wanneer u foto’s van schilderijen, schetsen of biografische gegevens heeft en deze zou willen delen, dan wordt dit erg op prijs gesteld. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hinno R.F. Böttger via hinnorfboettger@gmail.com. Het uiteindelijke doel is om op termijn een mooie tentoonstelling te organiseren over deze Haagse bon vivant die juist in zijn schilderijen een carrière lang op zoek is gebleven naar de rust en eenvoud van het boerenleven. In een artikel van de Historische Kring Laren treft u al veel informatie over het leven en werk van de schilder, waarbij ook Böttger’s relatie tot Lien Hopman de revue passeert. Lees het artikel hier.
Artikel: Hoge Luchten uit 't Rijks vormen inspiratiebron voor Bergse kunstenaars
Hoge Luchten uit 't Rijks vormen inspiratiebron voor Bergse kunstenaars: ‘We moeten dit als stad omarmen’ | Bergen op Zoom | bndestem.nl Hoge Luchten uit 't Rijks vormen inspiratiebron voor Bergse kunstenaars: ‘We moeten dit als stad omarmen’ | Bergen op Zoom | bndestem.nl
Via Instagram: @hanboersma
‘Ezeltje rijden aan de kust’ schoonmaken
Isaac Israëls heeft tijdens zijn leven verschillende interpretaties van dit tafereel geschilderd. Dit exemplaar is bijzonder door zijn afmetingen en mate van abstractie. De dikke penseelstreken kunnen zich zeker meten met die van Karel Appel of een andere moderne, abstracte schilder. Het schilderij was niet eerder schoongemaakt. Vooral de vergeelde vernis was een boosdoener die de sfeer en tonaliteit van het schilderij had veranderd ten opzichte van Israels’ oorspronkelijke bedoelingen. De oude, verdonkerde en taaie vernis was moeilijk te verwijderen, vooral in de rillen van de dikke penseelstreken. Ook dit is op deze moeilijke plekken verwijderd met watten en chirurgisch gereedschap om het stralende beeld volledig weer te geven. Na het schoonmaken is de ijle, zilte zeelucht die Israels zo nauwkeurig met verf op het doek heeft vastgelegd, weer voelbaar. (vertaald)
Bekijk post op Instagram, met nog veel meer afbeeldingen van het proces hier.
Biografie: Willem de Famars Testas
Willem de Famars Testas werd geboren voor een militaire carrière, maar koos voor de kunst. Een barre reis, die voor hem vergelijkbaar was met een veldtocht, heeft uiteindelijk zijn carrière bepaald. De Famars Testas groeide uit tot één van de beroemdste oriëntalisten van Nederland.
Willem de Famars Testas (herkomst: coll. Teylers Museum, Haarlem)
Willem de Famars Testas (herkomst: coll. Teylers Museum, Haarlem)
Willem de Famars Testas (Utrecht, 1834 – Arnhem, 1896) wordt op 30 augustus 1834 geboren in Utrecht. Zijn vader Hendrik Jan is legerofficier en telg uit een roemrijk militair geslacht. Hij ziet zijn zoon graag in zijn voetsporen treden. Als dit niet lijkt te lukken is hij echter meer dan begripvol. In 1849 noteert hij in zijn dagboek: ‘Onze oudste zoon Willem is reeds zijn 16e jaar ingetreden. In dit jaar heeft hij zijn Examen tot toelating voor het Instituut van Marine afgelegd, doch hij heeft niet voldaan.. En waarom niet? […] Misschien was hij al te vrij […] want ik houde mij overtuigd dat vele Jongelieden zijn toegelaten en geschikt gekeurd, die minder vlugheid, kennis en wetenschap bezitten dan hij. Thans zullen wij beproeven hem voor den Landdienst te bekwamen. Ik hoop zulks beter zal gelukken, even wel is mijne stellige gedachte, dat ook dit zijne eigenlijke bestemming niet behoorde te zijn. Zijn scheppend genie in het teekenen, en het gemak dat hij daarbij bezit, geven mij de overtuiging, dat hij onder behoorlijke leiding voorzeker een goed schilder zou kunnen worden.’ Een jaar later wordt Willem door zijn vader geïntroduceerd bij de beroemde schilder Andreas Schelfhout in Den Haag, die hem aanbeveelt bij Jacobus van den Berg, directeur van de Teekenacademie. Van den Berg heeft op de zolder van zijn woning aan de Houtmarkt ook een atelier waar hij privéles geeft. Onder andere Thomas Simon Cool, Taco Scheltema en de latere criticus Johan Gram zijn er enige tijd medeleerlingen van Willem.
'De put en de oude Sycomoor op het Ezbekiëhplein te Caïro' - olieverf op doek: Willem de Famars Testas (herkomst: coll. Teylers Museum, Haarlem)
'De put en de oude Sycomoor op het Ezbekiëhplein te Caïro' - olieverf op doek: Willem de Famars Testas (herkomst: coll. Teylers Museum, Haarlem)
In mei 1858 vertrekt de dan 24-jarige schilder naar Egypte voor een reis langs de Nijl. De Famars is aangesteld als tekenaar en assistent van de Franse egyptoloog Emile Prisse d'Avennes (een ver familielid). De geplande vijf maanden worden twee jaren. Geplaagd door ziekte, hitte en heimwee sleept de jonge kunstenaar zich voort in het spoor van Prisse d'Avennes. Als tekenaar van de Egyptische en Islamitische monumenten is hij onmisbaar voor de tocht, dus naar huis gaan is geen optie. Ondanks zijn slechte fysieke gesteldheid aquarelleert en tekent De Famars in zijn vrije uren de landschappen en het straatleven in de plaatsen die hij tijdens de expeditie aandoet. In zijn dagboek beschrijft hij de mensen die hij ontmoet en de wonderlijke sensatie van de hasjiesj die hij rookt. De Egyptische reis blijkt een inspiratiebron voor de rest van zijn leven. De Famars exposeert na zijn thuiskomst schilderijen met oriëntaalse thema’s bij kunstenaarsgenootschap Kunstliefde in Utrecht en op de jaarlijkse tentoonstelling voor Leevende Meesters. Hier wordt de Kunsthandel Goupil opmerkzaam op de schilder. Via deze kunsthandel zal De Famars niet alleen zijn werk verkopen, maar komt hij ook in contact met Jean-Léon Gérôme, de meest vooraanstaande Franse oriëntalist van dat moment. In 1868 maakt De Famars een nog grote reis door Egypte, Palestina en Syrië. Samen met Gérôme en enkele andere schilders. Na zijn terugkeer verhuist hij naar Brussel, waar dan een grote groep Nederlandse schilders werkzaam is. Evanals de gebroeders Oyens, Alma-Tadema, Ronner-Knip, De Haas en Roelofs wordt De Famars lid van de gerenommeerde Société Royale Belge des Aquarellistes. Hij groeit uit tot een internationaal gevierd schilder van oriëntaalse en historische schilderijen. Daarnaast maakt hij nu en dan ook enkele zomerse (boeren) taferelen en stadsgezichten. In 1882 trouwt De Famars in zijn geboorteplaats Utrecht met de Zeeuwse Francoise van der Mandere. Het echtpaar krijgt een zoon en een dochter.
'Gezicht vanaf een terras over Brussel, in avondschemering' 1885 - aquarel: Willem de Famars Testas
'Gezicht vanaf een terras over Brussel, in avondschemering' 1885 - aquarel: Willem de Famars Testas
Wanneer de vraag naar zijn werk afneemt keert het gezin De Famars Testas in 1891 terug naar Nederland. De schilder maakt nu regelmatig illustraties, onder andere voor de romans van Jacob van Lennep. Op 24 maart 1896 overlijdt Willem de Famars Testas in Arnhem. Zijn overlijden blijft relatief onopgemerkt in de nationale pers en de schilder raakt al snel in de vergetelheid. Zo verging het ook zijn reisdagboek en de brieven die hij vanuit Egypte naar zijn ouders stuurde. Totdat ze in 1988 werden ‘teruggevonden’ in het archief van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden door de egyptoloog Maarten J. Raven. Hij maakte er een lopend verhaal van dat gepubliceerd is onder de titel ‘Reisschetsen uit Egypte 1858-1860’. Het werk van De Famars Testas maakt deel uit van de collecties van onder andere het Teylers Museum in Haarlem en het Rijksmuseum Amsterdam.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
Willem Cornelis - Auktion | Historia
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van getoonde werken, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.
Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
De schilders van de Duin- en Bollenstreek • WBOOKS | Werner van den Belt & Bob Hardus
Hobbe Smith - De Friese chroniqueur van Amsterdam • Uitgeverij Noordboek | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus
Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Vond je deze editie leuk?
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -