Bekijk profielpagina

Haagse School: een zomerse stippelaar, kunst in opstand & een vergeten netwerk in Parijs - Editie #110

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

20 december · Editie #110 · Bekijk online

Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!


Welkom bij de 110de editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Zo schrijf je over en ga je in gedachten al naar tentoonstellingen in de periode rondom de feestdagen, zo zit je weer in een lockdown. En zo wordt ‘digitaal’ - naast het aloude boek - weer het belangrijkste medium om kunst te bekijken. Vorig jaar analyseerde ik voor de laatste nieuwsbrief van 2020 wie wereldwijd de populairste Nederlandse schilder - geboren tussen 1817 en 1875 - was, op basis van de zoekresultaten in Google. Van Gogh won. Met gemak. Wereldwijd zochten gemiddeld 1 miljoen mensen per maand naar zijn naam in de zoekmachine. 165.000 mensen zochten maandelijks naar Mondriaan. Pas op enorme afstand gevolgd door Alma Tadema (8100 zoekopdrachten), Toorop (5400) en Isaac Israels (4400). Dit jaar heb ik bekeken welke kunstenaar uit dezelfde periode specifiek in Nederland het meest gezocht is in 2021 én (als extraatje) naar welke schilder de meeste straten vernoemd zijn. Vincent van Gogh gaat nog steeds aan kop in de rankings, maar de verschillen zijn beduidend minder groot. Jozef Israëls maakt een opvallende opmars. Digitaal kunst kijkend op weg naar het nieuwe jaar. Morgen is de kortste dag, daarna wordt het alweer langer licht. Co Breman kan erover meepraten; hij schilderde het licht zoals geen Nederlander voor hem. Dat hij in de zoekresultaten (gemiddeld 140 per maand in het afgelopen jaar) niet vooraan meedoet en maar één straat op zijn naam heeft, doet daar niets aan af.

De getallen zijn gebaseerd op het gebruik van “voor- en achternaam”. Dat betekent dat de resultaten voor schilders die een voornaam hebben met verschillende schrijfwijzen enigszins in het nadeel zijn en relatief gezien meer zoekvolume kennen dan hier getoond. In het overzicht van 2020 zijn de verschillende schrijfwijzen en bijbehorende zoekvolumes ook weergegeven. Check hier.
Aankomende veilingen
BVA AUCTIONS AMERSFOORT - Algemene kunst en antiek uit particuliere collecties - tot 21 december - met Miedema, Grobe, Kleyn, Van Wickevoort Crommelin, Berend Brouwer, Bouhuys, Willem Maris, Polvliet, een Londense boulevard door Cossaar en diverse werken van Dankmeijer. Check hier.
'Aangemeerde schepen in de ochtendzon' 1891 - olieverf op doek: Rein Miedema (kavel 52884-7000, BVA Auctions)
'Aangemeerde schepen in de ochtendzon' 1891 - olieverf op doek: Rein Miedema (kavel 52884-7000, BVA Auctions)
TWENTS VEILINGHUIS ENSCHEDE - Januariveiling - 6, 7 en 8 januari 2022 - met Blommers, Van Kregten, een hondje door Van Rappard, Berend Brouwer, Grobe, Everhardus Koster, Gruyter, Stroebel, Geijp, Cossaar, Te Gempt, Schild, Van Wissen, Münninghoff, De la Rivière, Stutterheim, Van Soest en W.G.F. Jansen. Check hier.
Tentoonstelling: 'Kunst in opstand' - Heerenveen Museum
De tekening van Jan Toorop in het liber amicorum van Domela Nieuwenhuis
De tekening van Jan Toorop in het liber amicorum van Domela Nieuwenhuis
KUNST IN OPSTAND - Museum Heerenveen
Nieuws: een vergeten kunstkring herontdekt - schenking honderden kunstenaarsbrieven - RKD - Den Haag
1. Brief van Piet Mondriaan aan Leopold van Oijen, 13 oktober 1931, collectie RKD, archief Willy Boers 2 & 3. Brief Piet Mondriaan, Fernand Léger en André Lurçat aan Leopold van Oijen, collectie RKD, archief Willy Boers
1. Brief van Piet Mondriaan aan Leopold van Oijen, 13 oktober 1931, collectie RKD, archief Willy Boers 2 & 3. Brief Piet Mondriaan, Fernand Léger en André Lurçat aan Leopold van Oijen, collectie RKD, archief Willy Boers
Kunstenaarsbrieven aan Leopold van Oijen
rkd.nlDeel
Via Instagram: @friesmuseum
Het is officieel: volgend jaar komt de topcollectie impressionisten van @boijmans naar Leeuwarden! Vanaf 19 februari word je in de grote tentoonstelling À la campagne ondergedompeld in het ‘Franse licht’ – met toonaangevende Franse kunstenaars als Daubigny, Rousseau, Millet, Sisley, Cézanne, Pissarro en Renoir, kleurrijke Belgische schilders als Van Rysselberghe en Wytsman, prominente Nederlanders als Van Gogh, Thorn Prikker en Toorop, en natuurlijk de geliefde Haagse School schilders.
In de tentoonstelling maak je een reis langs de artistieke ontwikkeling van de Franse blik op het landschap in de 19de eeuwse schilderkunst. Van velden met klaprozen, lieflijke kusten en bloeiende boomgaarden tot woeste golven, lage horizonnen en weides vol koeien.. Wij kijken al uit naar het voorjaar. 🌼
Bekijk post op Instagram hier.
Biografie: Co Breman
Co Breman, geboren Zwollenaar, was een schilder met een onnavolgbaar zomers palet, dat zijn oorsprong kende in een artistieke zoektocht ten zuiden van de grote rivieren. Via Brussel, Parijs en uiteindelijk Amsterdam en Laren vond één van ‘s Neerlands eerste 'stippelaars’ zijn eigen stijl.
Ahazueros Jacobus ‘Co’ Breman (Zwolle, 1865 – Laren, 1938) wordt op 7 december 1865 geboren in Zwolle. De kleine Co is de enige zoon in een gezin met drie dochters. Vader Willem Frederik is eigenaar van een timmerwerkplaats met smederij. De bijzondere voornaam, ‘Ahazueros’, krijgt Co van zijn grootvader. Het is de naam van een koning - echtgenoot van Esther - zoals beschreven in het Oude Testament, die regeerde ‘van India tot Ethiopië, over honderdzevenentwintig provincies’. Nadat zijn vader in 1875 overlijdt, komt Co onder de hoede van een voogd die zijn kunstzinnige talent de ruimte geeft. Hij gaat naar de schilder- en tekenschool van Jan Derk Huibers in Zwolle en haalt er zijn MO Akte tekenen. In 1889 vertrekt hij als twinitiger naar Brussel om te studeren aan de Academie Royal des Beaux Arts, waar hij geïnspireerd raakt door het werk van vooruitstrevende Belgische (neo) impressionisten als Emile Claus en Theo van Rijsselberge. Deze schilders hebben van het vastleggen van het zomerse licht en de zon hun specialisme gemaakt. Ondertussen verdient Co de kost met zijn werkzaamheden voor diverse decoratie-ateliers in de Belgische hoofdstad.
'Trees in front of a farm' 1899 - olieverf op doek: Co Breman (herkomst: voorm. coll. Christie's)
'Trees in front of a farm' 1899 - olieverf op doek: Co Breman (herkomst: voorm. coll. Christie's)
Voor een opdracht als decorateur van de gebouwen van de grote Wereldtentoonstelling voor het Hotel- en Reiswezen, die in 1895 gehouden wordt op het Museumplein in Amsterdam, komt Breman weer terug naar Nederland. In de Amsterdamse jaren die volgen breidt de schilder zijn netwerk uit met lidmaatschappen van de kunstenaarsverenigingen Sint Lucas en Arti et Amicitiae. In 1897 vestigt hij zich in Blaricum. Samen met zijn schildervrienden Derk Meeles, Elias Stark en Douwe Komter huurt hij aldaar een oude brouwerij. Hier wordt gefeest en ook hard gewerkt. Twee jaar later verhuist Breman naar een eigen woning in het dorp. Als lid van het Gooise schildergenootschap ‘De 10’ is de schilder een vaste gast bij het beroemde kunstenaarslogement van Jan Hamdorff in Laren. Met de opbrengsten van zijn kleurrijke landschappen - waar nu en dan een erf met een figuurtje in opduikt - heeft Breman voldoende succes om zich vanaf dat moment uitsluitend te kunnen richten op zijn vrije werk. Samen met de eveneens in het Gooi gevestigde Ferdinand Hart Nibbrig is Breman in de nieuwe eeuw één van de eerste schilders die furore maakt met de techniek van het pointillisme, die onder invloed van Seurat en Signac uit Frankrijk is overgewaaid. In de pers wordt hij om zijn nieuwe stijl weleens laatdunkend uitgemaakt voor ‘stippelaar’. Het publiek kan zijn kleurrijke werk echter zeer waarderen. In 1910 trouwt Breman met de Amsterdamse schilderes Lizzy Schouten. Het echtpaar verblijft enige jaren in Italië, alvorens zij zich definitief vestigen in Laren, waar zij een dochter krijgen.
'Zomers IJssellandschap met boten' 1908 - olieverf op doek: Co Breman (herkomst: coll. Mark Smit Kunsthandel)
'Zomers IJssellandschap met boten' 1908 - olieverf op doek: Co Breman (herkomst: coll. Mark Smit Kunsthandel)
Co Breman overlijdt op 18 november 1938, op 72-jarige leeftijd in zijn woonplaats Laren. Van 1921 tot aan zijn dood was hij voorzitter van de Kunstenaarsvereniging Laren-Blaricum geweest. Volgens het Algemeen Dagblad was tijdens zijn begrafenis op de Algemeene Begraafplaats de hele ‘Larensche kunstenaarskolonie’ aanwezig, evenals een delegatie van Arti et Amicitiae onder aanvoering van voorzitter Huib Luns en diverse andere hoogwaardigehidsbekleders zoals de burgemeesters van Laren, Blaricum en Naarden. Het werk van Breman maakt deel uit van de collecties van onder andere het Frans Hals Museum in Haarlem, het Dordrechts Museum en het Singer Museum in Laren. In Laren is - parallel aan het Mauvezand - de Co Bremanlaan te vinden.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
'Bij de stad' - olieverf op doek: Johan van Mastenbroek (kavel 62, Sotheby's)
'Bij de stad' - olieverf op doek: Johan van Mastenbroek (kavel 62, Sotheby's)
Tijdens Sotheby’s ‘Royal & Noble’ veiling in Londen op 20 januari 2022 (bieden start op 3 januari) komt het schilderij ‘Bij de stad’ van Johan van Mastenbroek onder de hamer. Het is afkomstig uit de collectie van Sir William David Coats (telg uit een beroemde familie van textielondernemers) en heeft een richtprijs tussen de 2000-3000 pond. Geen reserve prijs. Meer informatie hier.
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van getoonde werken, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.
Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
De schilders van de Duin- en Bollenstreek • WBOOKS | Werner van den Belt & Bob Hardus
Hobbe Smith - De Friese chroniqueur van Amsterdam • Uitgeverij Noordboek | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus
Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Vond je deze editie leuk?
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -