Bekijk profielpagina

Haagse School: in de canon, een figuratief intermezzo & zonsondergangen - Editie #72

Revue
 
Welkom bij de 72ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief. Onstuimig weer. Heel eve
 

Haagse School Nieuwsbrief

6 juli · Editie #72 · Bekijk online
Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!

Welkom bij de 72ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Onstuimig weer. Heel even dachten we misschien dat de zomers voortaan permanent zouden gloeien als in de landschappen Gabriël, maar nu is het even de beurt aan ‘de grijze school’ onder aanvoering van Jacob Maris. Het grijs van die schilderijen weet Gabriël trouwens niet aan het weer, maar aan de groeiende buikomvang van zijn succesvolle collega, die daardoor te veel binnen zou zitten, in plaats van buiten te schilderen. En Mesdag? Die schilderde zijn bomschuiten meestal tegen de achtergrond van een woelige zee, waarvan bekend is dat hij deze welhaast permanent bestudeerde. Toch zijn er ook vele werken die bewijzen dat de schilder die in Frankrijk zijn doorbraak beleefde met ’Les brisants de la mer du Nord’- hij ontving er tijdens de Salon van Parijs in 1870 een gouden medaille voor -, een kalme zonsondergang wel degelijk wist te waarderen. Niet voor niets in de collectie van het Musée d'Orsay; een zonsondergang zoals we die de komende weken ook graag beleven.

'Sunset' ca. 1887 - olieverf op doek: Hendrik W. Mesdag (herkomst: coll. Musée d'Orsay, Paris)
'Sunset' ca. 1887 - olieverf op doek: Hendrik W. Mesdag (herkomst: coll. Musée d'Orsay, Paris)
Aankomende veilingen
DERKSEN VEILINGBEDRIJF ARNHEM - Juliveiling - 6 tot 12 juli (schilderijen 7/7) - met Dijsselhof, een tegelontwerp van Gabriël, Weiland, Terhell, Gidding, Nefkens, Bastert, Rueter, Oppenoorth, Koldewij, Bleys, Keus, Zandleven, Wenkebach en Dievenbach. Check hier.
'Landschap met visser in bootje op rivier' - marouflé: Willem Oppenoorth (Veilingbedrijf Derksen, kavel 345)
'Landschap met visser in bootje op rivier' - marouflé: Willem Oppenoorth (Veilingbedrijf Derksen, kavel 345)
VENDU ROTTERDAM - Algemene Juliveiling - 10 juli - met Bauffe, Nefkens, Doeleman, Hendrik ten Cate, Roessingh, Wartena, een vrouw bij de haard door Le Comte, Storm, Kerkmeijer, diverse werken van Jan Bleys en een bosgezicht van Jacques Zon. Check hier.
Haagse School en Vincent van Gogh nog steeds in de canon van Nederland
'Zelfportret met strohoed' 1887 - olieverf op doek: Vincent van Gogh (herkomst: coll. Van Gogh Museum)
'Zelfportret met strohoed' 1887 - olieverf op doek: Vincent van Gogh (herkomst: coll. Van Gogh Museum)
Vincent van Gogh - Canon van Nederland
Tentoonstelling: 'Leveranciers van schoonheid' - Kunsthandel Pygmalion - Maarssen
Tentoonstelling 'Leveranciers van Schoonheid' bij Kunsthandel Pygmalion
De tentoonstelling ‘Leveranciers van Schoonheid’ over de rol van de negentiende-eeuwse kunsthandelaar bij Kunsthandel Pygmalion in Maarssen, is verlengd tot augustus. Kunsthandels als het Amsterdamse Frans Buffa & Zonen en het Haagse Goupil waren in de negentiende eeuw gevestigde namen met een internationale klantenkring. De tentoonstelling Leveranciers van Schoonheid geeft een inkijkje in deze bruisende wereld. Met werken van onder meer De Zwart, Breitner, Gabriel, Jacob Maris en Isaac Israels. Meer informatie hier en in bovenstaande video.
Via Instagram: @drentsmuseumassen
Te zien in het Drents Museum in Assen ‘Landscapes revisited’ van Saskia Boelsums, 'beeldend kunstenaar met een fototoestel’. Haar landschappen met dramatische luchten worden vaak vergeleken met die van de Hollandse Meesters. Instagram post hier.
Biografie: Marie Bilders-van Bosse
Marie Bilders-van Bosse was de meest ‘Haagse’ van de schilders van Bilders. Haar echtgenoot Johannes Warnardus stond met zijn benen nog stevig in de romantiek, terwijl diens zoon Gerard al gestorven was voordat hij zijn 'gekleurde grijs’ kon vinden.
Maria Philippina Bilders-van Bosse wordt op 21 februari 1837 geboren in Amsterdam als dochter van Pieter Philip van Bosse, de latere minister van financiën in maar liefst zes kabinetten. Door zijn werkzaamheden verhuist het gezin met de jonge Marie al snel naar Den Haag. Op haar achttiende geeft zij expliciet te kennen kunstenares te willen worden. Haar keuze wordt na enig tegenstribbelen aanvaard. Marie krijgt les van de schilder Hendrikus van de Sande Bakhuyzen. Ondertussen is zij verantwoordelijk voor het huishouden, nadat haar moeder, Maria Reynvaan, in 1864 plotseling is komen te overlijden. Op voorspraak van Johannes Bosboom wordt haar werk in 1873 getoond op de Tentoonstelling van Levende meesters in Amsterdam.
'Landschap met zonsondergang' - aquarel: Marie Bilders-van Bosse (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
'Landschap met zonsondergang' - aquarel: Marie Bilders-van Bosse (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
In 1875 gaat Bilders-van Bosse voor het eerst voor een studiereis naar Vorden, waar zij les krijgt van Johannes Warnardus Bilders (1811 - 1890), weduwnaar, vader van de jong gestorven schilder Gerard Bilders (1838 - 1865) en de spil van een groep kunstenaars (onder andere Mauve en de Maris-broers) die in de bossen bij Oosterbeek het ‘plein air’ schilderen beoefenen, in navolging van de Fransen bij Barbizon. Bilders-van Bosse brengt een aantal zomers door op de Veluwe en trouwt in 1880 met Johannes Bilders. Mesdag en Bosboom zijn getuigen. In datzelfde jaar wordt haar werk tentoongesteld op de Salon in Parijs. Het echtpaar woont en werkt gezamenlijk in de villa Rozenhage in Oosterbeek, die hen ter beschikking wordt gesteld door mecenas Johannes Kneppelhout. In 1883 wordt Johannes Bilders ziek, maar dat weerhoudt Marie er niet van om naast het zorgen voor haar man - en de vele collega’s die nog steeds over de vloer komen - te blijven schilderen.
'Eikenlaan in de nazomer' - olieverf op doek: Marie Bilders-van Bosse (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
'Eikenlaan in de nazomer' - olieverf op doek: Marie Bilders-van Bosse (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
‘De naam Bilders - van Bosse is zulk een klank - en de weerklank er op, de Veluwe, het landschap van heide, blanke berken en eenzaamheid, dat deze schilder zoo liefdevol weergeeft en zoo waar, het verkoren vaderland waar hare kunst een nieuw leven is begonnen, - sterk, zelfstandig en frisch,’ schrijft G.W. Sylvius in 1894 in Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift. Na de dood van haar man in 1890 woont en werkt Bilders-van Bosse afwisselend in Den Haag en op de Veluwe. In 1900 overlijdt de schilderes op 63-jarige leeftijd in het Duitse kuuroord Wiesbaden. Bilders-van Bosse was lid van de Hollandsche Teekenmaatschappij en Pulchri Studio. Werk van haar hand is opgenomen in de collecties van onder andere het Rijksmuseum Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, Teylers Museum, Museum Veluwezoom, en het Groninger Museum.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
Bonhams : Piet Mondrian (1872-1944) Roses de Noël 10 x 7 3/8 in (25.4 x 18.7 cm) (Painted in 1923)
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van het getoonde werk, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.

Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
Hobbe Smith | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus

Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -