Bekijk profielpagina

Haagse School: Konings Kunst, het uitgestelde jubileum & een feestdag aan de Ganges - Editie #87

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

1 februari · Editie #87 · Bekijk online

Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!


Welkom bij de 87ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Al die uitgestelde tentoonstellingen, evenementen en kunstbeurzen. Het is om moedeloos van te worden. Hoewel we nog moeten vrezen voor flinke mistbanken die onze blik op de contouren van het nieuwe, maar weer enigszins vertrouwde normaal vertroebelen, gloort er inmiddels ook hoop in al het uitgestelde verlangen. Samen met kunsthistoricus Werner van den Belt heb ik in de afgelopen periode hard gewerkt aan een boek over de schilders van de Duin- en Bollentreek, dat in maart zal verschijnen bij uitgeverij WBOOKS. Natuurlijk valt die datum gelijk met de opening van de Keukenhof. Natuurlijk is het ongewis óf en hoe dit evenement doorgang kan vinden. Wat we wel weten is dat de bolgewassen niet wijken voor een pandemie. Ook dit jaar zullen de tulpen en hyacinten bloeien. En de tentoonstelling die tegelijk met met de publicatie van het boek zou openen? Wellicht komt die in een volgend jaar. Eén ding is zeker, schoonheid blijft, ook als de presentatie ervan wordt uitgesteld en gegeven de omstandigheden soms andere vormen moet aannemen.

'Bloeiende hyacinten en een boerderij' - olieverf op doek: Anton Koster (herkomst: coll. Kunstmuseum Den Haag)
'Bloeiende hyacinten en een boerderij' - olieverf op doek: Anton Koster (herkomst: coll. Kunstmuseum Den Haag)
Aankomende veilingen
VENDUE NEXT DOOR DEN HAAG - online only - 1 februari - met grazende koeien van Corrie Rink-Boellaard, De Bock, Vogel, Raaphorst, Simon Maris en Doeleman. Check hier.
'Schaatsende kinderen bij een koek en zopie' - olieverf op doek: Mari ten Kate (Veilinghuis Peerdeman, kavel 4233)
'Schaatsende kinderen bij een koek en zopie' - olieverf op doek: Mari ten Kate (Veilinghuis Peerdeman, kavel 4233)
Veilinghuis Peerdeman Utrecht - Februariveiling - 7 februari - met verschillende werken van Jurres, Marius Bauer, Briët, Voerman, Coster, Markus, Doeleman, Stegeman, Heijenbrock, Van Beek, Terhell, Mari ten Kate, Van der Stap, Sebastiaan de Ranitz, Van Kregten, Constant Artz, Mauve, Bisschop-Swift, Van der Ven, een schelpenvisser door Willy Sluiter, Kleijn, Sijthoff-van Rijswijk, W.G.F. Jansen, Wandscheer, een zittende dame met roos ‘Faust Acte V’ door Windt, een grisaille door Flugi van Aspermont, De Bock, Van Os, Stutterheim, tekeningen van Raemaekers, Krabbé en Raaphorst. Check hier.
Kunstbeurs: 'Proef de sfeer van Naarden The Art Fair' - Naarden
Kunsthandel Dolf D. van Omme - Naarden The Art Fair
Opgemerkt: Deze kunstenaars laten de schoonheid in de afbrokkeling zien
Deze kunstenaars laten de schoonheid in de afbrokkeling zien | De Volkskrant Deze kunstenaars laten de schoonheid in de afbrokkeling zien | De Volkskrant
Boek: Konings Kunst - Van Parijs tot de Veluwe
Een inkijk in het leven van de gebroeders Arnold en Edzard Koning. Twee schilders die zijn geboren in het Groningse Winschoten en beide op hun eigen wijze carrière maakten. Een intiem inkijkje, want Elizabeth Yates is de kleindochter van Edzard Koning (Winschoten, 1869 - Den Haag, 1954). Juist het verhaal over diens oudere broer Arnold (Winschoten, 1860 - Voorthuizen, 1945) heeft het ritme van een prozatekst, vol persoonlijke informatie die op natuurlijke wijze vervlochten is met het verhaal. Alsof de schrijfster zichzelf hier meer de vrije hand durfde te gunnen. Wellicht helpt de levensloop van Arnold daarbij ook een handje. Hoewel hij als schilder minder succesvol was dan Edzard, spreken zijn avonturen - onder andere de vriendschap met Vincent van Gogh - meer tot de verbeelding. Saskia de Bodt merkt in het voorwoord terecht op dat het boek misschien wel een ‘duografie’ genoemd zou moeten worden, maar wel één die verschilt van de variant die zij zelf al eens maakte over twee andere bekende, schilderende broers: Pieter en David Oyens. Deze Amsterdamse tweeling woonde en werkte hoofdzakelijk in Brussel, maar was zo onafscheidelijk dat men zelfs hun schilderijen maar lastig uit elkaar kan houden. Zowel de levens als de schilderstijlen van Arnold en Edzard lopen uiteen. In Konings Kunst heeft Yates ze toch op een mooie wijze bij elkaar gebracht.
Konings Kunst (2008) - Auteur: Elizabeth Yates / Koninklijke BDU Uitgevers (156 pagina’s). Alleen antiquarisch verkrijgbaar
Via Instagram: @koninklijkeverzamelingen
Geef een reactie en beslis mee! ✅ Welke van deze twee tegeltableaus wil jij graag terugzien op de tentoonstelling Schatten uit het depot?
❓ Ga jij voor het rijk gedecoreerde tableau van de Maatschappij tot Exploitatie van Onroerende Goederen Laan van Meerdervoort (1919)? Hierop staan enkele historische en verdwenen locaties. Of kies jij het tableau van aardewerkfabriek Rozenburg waarop het schilderij ‘Bloemenmarkt in Den Haag’ van J.C.K. Klinkenberg is nageschilderd (1897)? SWIPE om de volledige tableaus te bekijken!
👉 Wie weet zie je jouw favoriet terug in Schatten uit het depot van 18 februari t/m 31 oktober 2021. Bekijk Instagram post hier.
Biografie: Paul Rink
Paul Rink is een Brabantse exponent van de Haagse School, die tot veel grotere hoogten had kunnen stijgen, wanneer zijn leven langer had mogen duren.
Paulus Philippus ‘Paul’ Rink (Veghel, 1861 - Edam, 1903) wordt op eerste kerstdag 1861 in Veghel geboren als eerste zoon van de apotheker Carel Wouter Jan Rink en Gerarda Arnolda Bronckhorst. Op zijn tiende verhuist de kleine Paul naar Oosterhout, waar zijn vader een apotheek heeft overgenomen. Het gezin telt inmiddels zes kinderen. Paul krijgt tekenles van de plaatselijke schilder Barent J.C. Weingärtner. In 1880 wordt hij toegelaten aan de Academie voor beeldende kunsten in Dan Haag, waar hij in 1882 zijn M.O. akte tekenen behaalt. In datzelfde jaar vertrekt de jonge kunstenaar naar Antwerpen. Hij schrijft zich in aan de Academie voor Schone Kunsten, waar hij omgaat met Pieter Josselin de Jong, Arthur Briët en Vincent van Gogh. Die laatste herinnert zich aan zijn medestudent in een brief die hij in oktober 1886 vanuit Parijs aan de Belgische schilder Horace Mann Livens schrijft. In 1887 ontvangt Rink de prestigieuze Prix de Rome. Deze prijs en het bijbehorende stipendium stellen hem in staat om tijdens zijn reis naar de eeuwige stad ook Noord-Afrika, Spanje en Frankrijk te bezoeken. De indrukken die hij daar opdoet en de schetsen die hij maakt, verwerkt de schilder na terugkomst in Nederland in een groot aantal schilderijen.
'Zomertuin, Hattem' - olieverf op doek: Paul Rink (herkomst: voorm. coll. Simonis & Buunk Kunsthandel, Ede)
'Zomertuin, Hattem' - olieverf op doek: Paul Rink (herkomst: voorm. coll. Simonis & Buunk Kunsthandel, Ede)
In 1891 - na zijn reizen - verblijft Rink aanvankelijk bij zijn ouders in Oosterhout, maar via Den Haag belandt hij al snel in Amsterdam, waar zijn fascinatie voor de vissersplaatsen aan de Zuiderzee begint. In 1899 trouwt de schilder met Cornelia Gerardina Boellaard, een van zijn leerlingen. Het echtpaar vestigt zich in het Gelderse Hattem. Rink schildert de stad in al haar facetten; de mensen én het landschap. ‘De houding van de koppen, het gemoedelijk ernstige op de gezichten, de dorpswijsheid die uit hun geheele wezen spreekt, is prachtig van realiteit,’ schrijft criticus P.A. Haaxman in 1901 in Elsevier’s Geïllustreerd Maandschrift naar aanleiding van een bezoek aan het Hattemse atelier. De Gelderse werken vormen in feite een prelude op de toekomstige Zuiderzeesymfonieën. Al in 1902 is Rink met zijn vrouw verhuisd naar Edam, waar ze meteen hun draai vinden. Rink werkt vol overgave aan zijn haven- en stadsgezichten van Volendam en Edam, waarbij hij de bewoners uitgebreid portretteert. Daarnaast heeft hij met de verluchtiging van het interieur van de rijtuigen van de trein van koningin Wilhelmina en Prins Hendrik zijn eerste koninklijke opdracht binnen.
' Drie oude Volendammers aan de havenkant' - olieverf op doek: Paul Rink (herkomst: coll. Volendams Museum
' Drie oude Volendammers aan de havenkant' - olieverf op doek: Paul Rink (herkomst: coll. Volendams Museum
In de zomer van 1903 wordt de schilder ziek. Hij sterft op 2 september dat jaar in zijn woonplaats Edam. ‘Die hem goed kenden, weten dat Rink werkte voor de vreugd van den arbeid zelf, met echten hartstocht, en zij zullen gevoelen dat hij een tijd van waar geluk doorleefde, dat slechts het deel wordt van hen, die met zekerheid hun weg gevonden hebben,‘ schrijft Josselin de Jong in het voorwoord bij de catalogus van de tentoonstelling die een jaar later ter nagedachtenis van de schilder in Pulchri Studio wordt gehouden. Het Noordbrabants Museum in Den Bosch wijdde in 1999 een tentoonstelling aan de schilder, waarbij ook het boek 'Paul Rink (1861-1903). Een bevlogen Brabantse Tachtiger’, geschreven door Willemijn van de Walle-van Hulsen, verscheen. Afgelopen jaar (2020) werden twee door Rink geschilderde portretten - van zijn schoonouders Jan Willem en Eliza Eleonora Boellaard-De Vogel - middels een schenking toegevoegd aan de collectie van Museum Tiel. Werk van de schilder is ook te vinden in de collecties van onder andere het Volendams Museum, het Noordbrabants Museum, het Kunstmuseum in Den Haag en het Singer Museum in Laren. Zowel in Veghel als in Rosmalen is een straat naar de schilder vernoemd.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
'Festival on the Ganges, Benares, India (Feestdag aan de Ganges te Benares India)' circa 1912 - olieverf op doek: Marius Bauer (herkomst: private sale Sotheby's Amsterdam)
'Festival on the Ganges, Benares, India (Feestdag aan de Ganges te Benares India)' circa 1912 - olieverf op doek: Marius Bauer (herkomst: private sale Sotheby's Amsterdam)
Nu als private sale te zien bij Sotheby’s Amsterdam; ‘Festival on the Ganges, Benares, India (Feestdag aan de Ganges te Benares India)’ van Marius Bauer. Sarah de Clercq, Managing Director Sotheby’s Nederland via Instagram over het werk en de schilder: In de periode tussen 1880 en 1930 zochten veel Nederlandse schilders hun inspiratie buiten de Nederlandse grenzen. Sommige kunstenaars zoals Willem Hofker, Gerard Adolfs, Willem Dooijewaard en Isaac Israels gingen heel ver en reisden door het Oosten om het exotische leven daar vast te leggen. De bekendste oriëntalistische kunstenaar van Nederland is zonder twijfel Marius Bauer. […] Zijn interesse voor olieverf werd echt gewekt in India, waar hij in 1897-1898 doorheen reisde. […] “Ja, het kan voor mij niet” ver “genoeg zijn! En hoe vreemder en wonderbaarlijker alles is, des te meer geniet ik ervan”, schreef hij aan zijn vriend, journalist Maurits Wagenvoort. Het huidige indrukwekkende schilderij werd rond 1911 geschilderd, dertien jaar nadat Bauer in 1898 terugkeerde van zijn reizen, en kan worden gezien als een van zijn belangrijkste indrukken van India. Meer informatie over het schilderij via de website van Sotheby’s: hier.
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van het getoonde werk, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.
Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
Hobbe Smith | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus
Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -