Bekijk profielpagina

Haagse School: met andere ogen, twaalf tekeningen & een schilder op een boot - Editie #88

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

15 februari · Editie #88 · Bekijk online
Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!

Welkom bij de 88ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Wanneer de musea weer open gaan. Een mantra inmiddels. Maar wanneer de musea weer opengaan, dan zijn er heel wat klassiekers ‘op zaal’ te zien tijdens de vele tentoonstellingen die ‘on hold’ staan. Ondertussen hadden de schaatsers afgelopen weekend op sommige plekken in het land de mogelijkheid om stadsgezichten vanaf het ‘water’ in real life te aanschouwen. Sommige schilders waren ook verzot op dit perspectief, maar in plaats van schaatsend schetsen, kozen ze meestal voor een boot als uitgangspunt. 

'Huizen aan de Oude Zijds Achterburgwal te Amsterdam' ca. 1900 - aquarel: Willem Witsen (herkomst: coll. Centraal Museum, Utrecht)
'Huizen aan de Oude Zijds Achterburgwal te Amsterdam' ca. 1900 - aquarel: Willem Witsen (herkomst: coll. Centraal Museum, Utrecht)
Aankomende veilingen
KORST VAN DER HOEFF DEN BOSCH - online only - 15 februari, eerste kavels sluiten vanaf 19:00 uur - met Groenewegen, Smith, Mesdag-Van Houten, Oerder, Maurits Leon, Jan Kruijsen, Constant Artz, Jurres, een paard met slee door W.C. Nakken, H.J. Knip, Tholen, Kever, Rueter, Cossaar, Brouwer, bloemen door Marie van Regteren Altena en een boer met zeis door Dievenbach. Check hier.
'Staande vrouw met gitaar (detail)' - olieverf op doek: Maurits Leon (herkomst: kavel 1159, Veilnghuis Korst van der Hoeff
'Staande vrouw met gitaar (detail)' - olieverf op doek: Maurits Leon (herkomst: kavel 1159, Veilnghuis Korst van der Hoeff
VAN ZADELHOFF HILVERSUM - Kunst- en antiekveiling - 15 - 16 februari - met Mauve, J.H. Weissenbruch, Simon Maris, Dommersen, Mari ten Kate, Groenewegen, Heijenbrock, Frans Vos, Van den Berg, De Bock, Mesdag-Van Houten en Van Daalhoff. Check hier.
VENDUEHUIS DEN HAAG - Classical Paintings & Drawings - Online Only - 18 - 28 februari - Catalogus online: 18 februari 2021 hier.
Tentoonstelling: 'Met andere ogen' - Museum Gouda
Met andere ogen | Museum Gouda - tot 25 juli 2021 Met andere ogen | Museum Gouda - tot 25 juli 2021
Tentoonstelling: 'Maritieme Meesterwerken (Boijmans bij de buren)' -
'Zee (Brisants de la mer du Nord)' - olieverf op doek (159.7 cm Breedte 121.5 cm): Jan Toorop (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam)
'Zee (Brisants de la mer du Nord)' - olieverf op doek (159.7 cm Breedte 121.5 cm): Jan Toorop (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam)
Maritieme meesterwerken - Museum Boijmans Van Beuningen - tot en met 4 september 2022
Tentoonstelling: 'Ongekend - 10 jaar bijzondere aanwinsten en hun verhalen' - Van Gogh Museum - Amsterdam
'Knotwilg' juli 1882 - potlood, inkt, waterverf, krijt, op papier: Vincent van Gogh (herkomst: coll. Van Gogh Museum, Amsterdam (Van Gogh Museum, aankoop met steun van de BankGiro Loterij, de Vincent van Gogh Stichting, de Vereniging Rembrandt en haar Themafonds Prenten en Tekeningen, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds)
'Knotwilg' juli 1882 - potlood, inkt, waterverf, krijt, op papier: Vincent van Gogh (herkomst: coll. Van Gogh Museum, Amsterdam (Van Gogh Museum, aankoop met steun van de BankGiro Loterij, de Vincent van Gogh Stichting, de Vereniging Rembrandt en haar Themafonds Prenten en Tekeningen, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds)
Tentoonstelling Ongekend - Van Gogh Museum - tot 24 mei 2021
Via Instagram: @rkdnl
George Hendrik Breitner, ‘Willem Witsen at work in his floating studio in Amsterdam’, ca. 1911, collection RKD. Bekijk Instagram post hier. In 2003 wijdt RTV Dordrecht een korte documentaire aan de schilder: ‘Willem Witsen, schilder op een boot’, naar aanleiding van de overzichtstentoonstelling die toen gehouden werd in het Dordrechts Museum. De maker, Frank Peters - die dan nog niet eerder van de schilder heeft gehoord - gaat in de documentaire op zoek naar de oorsprong van het Dordtse werk van Witsen, dat weliswaar deels gemaakt is vanaf een boot, maar wel een boot van een heel ander kaliber dan het drijvende atelier in Amsterdam waar Breitner hem in 1911 heeft vastgelegd. ‘Een harde dobber, tegen de wind en de stroom…’ In 2019 bezocht en beschreef Henny de Lange de locaties die Witsen in Dordrecht aandeed en vastlegde nogmaals in een uitgebreid gedocumenteerd en geïllustreerd artikel in dagblad Trouw. Lees het artikel hier.
28971 Willem Witsen, schilder op een boot - Dordrecht 2003 - lokale omroep RTV Dordrecht
Biografie: Willem Hamel
Willem Hamel werd geboren met een zilveren lepel in de mond, maar kwam al vroeg op eigen benen te staan. Als schilder zocht hij steun bij zijn grote voorbeeld Mauve, maar vond hij zijn belangrijkste inspiratie uiteindelijk in het Drentse landschap.
Willem Hamel (Rotterdam, 1860 - Egweil, Duitsland 1924) wordt op de eerste novemberdag van 1860 in Rotterdam geboren als zoon van een welgestelde veehandelaar. Wanneer Willem vijftien is, overlijdt zijn vader en komt zijn onbezorgde jeugd abrupt ten einde. Hij komt eerst in de leer bij een horlogemaker, dan bij een timmerman en vervolgens gaat Willem aan de slag in het atelier van een decoratieschilder. Daar lijkt hij zijn metier gevonden te hebben. In de avonduren volgt hij lessen aan de Rotterdamse academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen, waar zijn talent wordt onderkend. Aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen ontwikkelt hij zich onder Karel Verlat tot kunstschilder. Na zijn opleiding keert Willem terug naar de Maasstad, waar hij in 1886 trouwt met Judith van Dalen. Ze krijgen een dochter en een zoon. Het jonge gezin verblijft gedurende enige jaren afwisselend in Rotterdam, het Gelderse Ede en in Drenthe. Vooral aan Drenthe verpandt de schilder zijn hart.
'Resting shepherd under the changing skies' - olieverf op board: Willem Hamel (herkomst: Adams Amsterdam Auctions)
'Resting shepherd under the changing skies' - olieverf op board: Willem Hamel (herkomst: Adams Amsterdam Auctions)
In 1891 vestigt Hamel zich in Rolde. Daar schildert hij het landschap, interieurs met de lokale bevolking en schaapskuddes met hun herders. Hij exposeert zijn werk regelmatig bij de Rotterdamse Kunstclub, en ontvangt gemiddeld goede kritieken, hoewel hem soms een gebrek aan originaliteit wordt verweten. Zijn schapen zouden wel erg duidelijk op die van Mauve geïnspireerd zijn. Hamel komt daar zelf trouwens ronduit voor uit. In zijn atelier hangt een portret van de schilder met het onderschrift: ‘Hulde aan den grooten meester’. In 1894 keert het gezin terug naar Zuid-Holland. Ditmaal verkiest Hamel - vooral vanwege zijn astma - de zeelucht van Den Haag boven Rotterdam. Als lid van Pulchri Studio heeft hij ook steeds meer succes tijdens tentoonstellingen - zowel nationaal als internationaal -, waarbij de Drentse thema’s de hoofdmoot van zijn werk blijven vormen. In 1900 wordt Hamel bekroond met de diplôme de grand prix tijdens een tentoonstelling in Parijs voor zijn schilderij ‘La fin d'un jour de pluie’. Na zijn echtscheiding in 1905 maakt Hamel een lange reis door Duitsland en Oostenrijk, waarna hij neerstrijkt in Apeldoorn. Hier raakt hij bevriend met Willemina Vermaat die onder het pseudoniem ‘Wilma’ een bekend schrijfster van christelijke romans en verhalen zou worden.
'Koeien bij een plas' - olieverf op board: Willem Hamel (Herkomst: coll. Galerie Nieuw Schoten, Haarlem)
'Koeien bij een plas' - olieverf op board: Willem Hamel (Herkomst: coll. Galerie Nieuw Schoten, Haarlem)
Zowel de fysieke als de geestelijke gezondheid van Hamel hobbelen geleidelijk achteruit. In januari 1913 doet de politie een oproep in de Arnhemsche Courant om uit te kijken naar de schilder, die al enige tijd vermist wordt. Later dat jaar verhuist hij naar Kootwijk. De relatief droge zandgrond zou beter voor zijn voor zijn longen, maar de bewoning van een houten hut op de heide duidt ook op een zelfverkozen isolement. Ondanks zijn povere gesteldheid blijft Hamel aan het werk. In 1916 koopt koningin Wilhelmina nog een aquarel van de schilder tijdens een tentoonstelling in Pulchri Studio. Op 23 augustus 1924 overlijdt Willem Hamel op 64-jarige leeftijd tijdens een kuur in het Beierse dorp Egweil, nabij Ingolstadt aan de Donau. Hij wordt - pas drie maanden later - begraven in zijn woonplaats Kootwijk. ‘Een dag van schoonheid en stilte, waarvan hij er in zijn leven zoovele heeft geschilderd’ bericht de Apeldoornsche Courant over de ‘simpele plechtigheid’ die wordt bijgewoond door ‘enkele vrienden en verwanten’. Een personage in de novelle ‘Visioen’ die Vermaat in het jaar na het overlijden van Hamel schrijft en publiceert, zou op de schilder gebaseerd zijn. Werk van Hamel is te vinden in de collecties van onder andere het Rijksmuseum Amsterdam en het Drents Museum in Assen.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
VINCENT VAN GOGH (1853-1890) - La Mousmé >> VINCENT VAN GOGH (1853-1890) - La Mousmé >>
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van het getoonde werk, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.

Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
Hobbe Smith | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus

Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Hoe vond je deze editie?
Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -