Bekijk profielpagina

Haagse School: tussen Betuwe en Veluwe, PAN Amsterdam & de vlaskaardster - Editie #106

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

25 oktober · Editie #106 · Bekijk online

Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!


Welkom bij de 106de editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Kleurschakeringen veranderen sneller dan de kraanvogels en ganzen richting het zuiden kunnen vliegen. Het is herfst. In vol ornaat. Transitie in de natuur gaat gepaard met dramatische taferelen en romantische uitzichten. De voormalige spoorwegbeambte Theophile de Bock was een meester in het vastleggen van deze momenten. Een kunstenaar in een lange traditie van Veluwe-schilders. In deze nieuwsbrief aandacht voor een schilder die redelijk aan het begin stond van deze traditie, tot hij een carriereswitch maakte: Jacob Jan Cremer verkoos uiteindelijk de pen boven het penseel. Een keuze tussen zijn favoriete landschappen kon en wilde hij niet maken. Zo stond de schilder-schrijver voor altijd met één been op de Veluwe en met het andere in de Betuwe.

'Herfstmiddag. De beek van Wolfheze' 1898 - olieverf op doek: Théophile de Bock (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam)
'Herfstmiddag. De beek van Wolfheze' 1898 - olieverf op doek: Théophile de Bock (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam)
Aankomende veilingen
VEILINGGEBOUW DE ZWAAN AMSTERDAM - Algemene Kunst- & Antiekveiling te houden van 3 t/m 17 november - met een gelukkige familie door Johannes van Hove, Jan & Willem Weissenbruch, Louis Apol, Hardenberg, Hoppenbrouwers, Bosboom, Paling, Scheerboom, Isaac Israels, Van der Waay, Jurres, Willem Maris, een interieur door Jacob Maris, Van Dam-van Isselt, een verlichte winkelstraat door Helfferich, Toorop, Marius Bauer, De Hoog, Tholen, Van der Nat, Dijsselhof, Dittlinger, Bakels, Van Wijngaerdt, De Moor, Kees van Waning, Smits, Jans, De Zwart, Van Welie, Rueter, Zandleven, Cossaar, Bles, Willem Tjarda van Starkenborgh Stachouwer en kaartende schilders in Pulchi door Arntzenius (kavels 4500 - 4664 - 4 november). Check hier. Van Trigt, Dingemans, Kool, een stilleven door Piet Meiners, Lebret, Blommers, Schipperus, Martinus van Regteren Altena, Kever, diverse werken en een zelfportret door Johannes Leurs, Dommelshuizen, Willem Koekkoek, een meubelmaker aan het werk door Taanman, Ten Hoet, Monnickendam, Dijsselhof, Van Daalhoff, W.G.F. Jansen, Jacoba van Essen, Dankmeijer en Heijenbrock (kavels 4774 -4998 - 4 november). Check hier.
'Braakliggend terrein in Amsterdam met kruiers, poortje en kerktoren op achtergrond' 1893 - olieverf op doek: Lambertus Hardenberg (kavel 4527, Veilinggebouw De Zwaan, Amsterdam)
'Braakliggend terrein in Amsterdam met kruiers, poortje en kerktoren op achtergrond' 1893 - olieverf op doek: Lambertus Hardenberg (kavel 4527, Veilinggebouw De Zwaan, Amsterdam)
Kunstbeurs: PAN Amsterdam
'Boerderij te Staphorst' - olieverf op doek: Jo Koster (herkomst: coll. Kunsthandel Studio 2000)
'Boerderij te Staphorst' - olieverf op doek: Jo Koster (herkomst: coll. Kunsthandel Studio 2000)
Deelnemers | PAN Amsterdam - 14 tot 21 november
Tentoonstelling: De zee - Museum Noordwijk
De Zee | Museum Noordwijk - tot 20 maart 2022
Publicatie: Willem van Konijnenburg: Schilder van zijn geliefde Zuid-Limburgse landschap, de kiem van zijn kunstenaarschap
'Onder Brakkenbosch bij Geulem' - olieverf op doek: Willem van Konijnenburg (herkomst: particuliere collectie) foto: Peter Cox
'Onder Brakkenbosch bij Geulem' - olieverf op doek: Willem van Konijnenburg (herkomst: particuliere collectie) foto: Peter Cox
Jaarboek 2021 - STICHTING HISTORISCHE EN HEEMKUNDIGE STUDIES
Via Instagram: @demesdagcollectie
Anton Mauve vestigde zich tegen het einde van zijn leven in Laren. Daar werd veel textiel geproduceerd. Deze vrouw kamt de strengen vlas om ze te ontwarren. Daarbij gaan de vezels één kant op staan. Zo kunnen ze verder bewerkt worden.
‘De vlaskaardster’ (c. 1885-1887).
Bekijk de post op Instagram hier.
Biografie: Jacob Jan Cremer
Jacob Jan Cremer was misschien meer schrijver dan schilder, maar heeft hoe dan ook een belangrijke rol gespeeld in de overgang van de romantiek naar de Haagse School. Een prestatie van formaat, zeker gezien zijn relatief korte carrière.
Jacobus Johannes ‘Jacob’ Cremer (Arnhem, 1827 – Den Haag, 1880) wordt op 1 september 1827 geboren in Arnhem. Vader Alexander Cremer is handelaar in koffie en tabak. Jacob is de tweede van vijf kinderen. In de zomermaanden verblijft de familie meestal op buitenplaats ‘De Oldenhof’ bij Driel in de Betuwe, grenzend aan hun tabaksvelden. De winters worden doorgebracht in een villa aan het Velperplein in Arnhem. Op zijn tiende wordt de kleine Jacob naar kostschool ‘t Hemeldal in Oosterbeek gestuurd, waar hij onder invloed raakt van de kunstenaars rondom de schrijver en maecenas Johannes Kneppelhout en de schilder Johannes Warnardus Bilders. Dat leidt tot de wens om zich verder te bekwamen in de kunst. Zijn ouders stemmen uiteindelijk in met de artistieke ambities van hun jongste zoon. Jacob krijgt eerst les op het Oosterbeekse atelier van de schilder Frederik Hendrik Hendriks en studeert daarna een jaar aan de Haagsche Teekenacademie. In die dagen begint de negentienjarige ook aan zijn eerste boek. Het resultaat is de historische roman Lelie van ’s Gravenhage, die in 1851 gepubliceerd wordt.
'Boslandschap met reizigers' 1849 - olieverf op doek: Jan Jacob Cremer (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
'Boslandschap met reizigers' 1849 - olieverf op doek: Jan Jacob Cremer (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
Op 19 mei 1852 trouwt de kunstenaar met Johanette Louise Brouerius van Nidek. Het echtpaar vestigt zich in Loenen aan de Vecht. Cremer combineert het schrijven en schilderen, maar hij voorvoelt al waar zijn ware talent ligt. ‘Inkt vloeit beter dan verw’, schrijft hij in 1856 aan de schilder Johannes Bosboom. Samen met zijn vrouw en kinderen verhuist Cremer naar een huis aan de Zuid-West Buitensingel in Den Haag. Daar blijft hij zijn geliefde Gelderse landschappen schilderen, afgewisseld met een enkel duingezicht. Als schilder neemt Cremer slechts tot 1865 deel aan tentoonstellingen. Vabaf dat moment richt hij zich in zijn professionele carriere volledig op het schrijverschap, hoewel hij altijd zal blijven schilderen. Zijn ‘Betuwsche novellen’ en ‘Over-Betuwsche novellen’ in streektaal worden bestsellers. De verhalen spelen zich af in en rondom Driel en zijn geïnspireerd op jeugdherinneringen. Waar de ontwikkeling van zijn schilderkunst stagneert bij de romantiek, ontwikkelt de succesvolle schrijver zich als een maatschappelijk geangageerde weldoener die veel van zijn inkomsten aan goede doelen schenkt. ‘Fabriekskinderen’ uit 1863 is een pleidooi voor de afschaffing van kinderarbeid, in ‘Anna Rooze’ (1868) beschrijft Cremer ongewenste zwangerschappen en de gevolgen voor jonge meisjes en in ‘Hanna de freule’ (1873) behandelt hij het recht op stakingen. 
'Bosgezicht met figuren' 1852 - olieverf op doek: Jacob Cremer (herkomst: coll. Arnhems Museum)
'Bosgezicht met figuren' 1852 - olieverf op doek: Jacob Cremer (herkomst: coll. Arnhems Museum)
Jacob Jan Cremer overlijdt op 5 juni 1880 op 52-jarige leeftijd aan een leverkwaal in zijn woonplaats Den Haag. Hij wordt aldaar begraven op de Algemene Begraafplaats Kerkhoflaan. Op de Belvédère in de Scheveningse Bosjes bevindt zich de door Hugo Pieter Vogel ontworpen ‘Cremerbank’. Dit monument is er gekomen op instigatie van Cremer zelf. In plaats van een gedenkteken bij zijn graf, had hij liever een bank ‘waarvan zij, die er zich verpoozen, nog genot kunnen hebben’ had hij aan zijn vrienden laten weten. Desondanks raakte zowel de literatuur als de schilderkunst van Cremer vrij snel na zijn dood in de vergetelheid. Het Rijksmuseum Amsterdam heeft één schilderij en het Arnhems Museum twee schilderijen van Cremer. Daarnaast bewaart het Literatuurmuseum een collectie manuscripten en brieven. In 2018 is in Driel een beeldje voor de kunstenaar geplaatst. Bij deze gelegenheid was er ook een tentoonstelling waarbij naast enkele tekeningen vier van de tien nog traceerbare olieverfschilderijen getoond zijn. Via de website jacobcremer.nl wordt de kunst en literatuur van Jacob Cremer onder de aandacht gebracht en zijn onder meer een YouTube-kanaal en een Facebook account van de schrijver-schilder te vinden.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
Vincent van Gogh (1853-1890) - Meules de blé - waterverf en zwarte inkt Vincent van Gogh (1853-1890) - Meules de blé - waterverf en zwarte inkt
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van getoonde werken, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.
Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
De schilders van de Duin- en Bollenstreek • WBOOKS | Werner van den Belt & Bob Hardus
Hobbe Smith - De Friese chroniqueur van Amsterdam • Uitgeverij Noordboek | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus
Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Vond je deze editie leuk?
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -