Haagse School: Venetiaanse etsen, de eerste vrouw in het lexicon & een feestelijke foto - Editie #100

#100・
500

abonnees

110

edities

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

2 augustus · Editie #100 · Bekijk online

Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!


Welkom bij de 100ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Op 16 oktober 2017 verstuurde ik de eerste Haagse School nieuwsbrief met een biografie over Geo Poggenbeek. Bijna vier jaar later de honderdste editie met Anna Abrahams, de eerste vrouwelijke schilder die genoemd wordt in het bekende lexicon Korte geschiedenis der Hollandsche schilderkunst van af de Haagsche School tot op den tegenwoordigen tijd uit 1923 van Albert Plasschaert - één van de vele regelmatig geraadpleegde bronnen tijdens het maken van deze nieuwsbrief.
Onderstaand een feestelijke foto uit mijn privé archief, genomen tijdens de opening van ‘Hobbe Smith, thuisgebracht’. Het leven van de Amsterdamse schilder met Friese roots behandelde ik in de tweede editie. Hij werd ook het dankbare onderwerp van een tentoonstelling die ik in 2018 heb georganiseerd in zijn geboorteplaats Witmarsum, in samenwerking met Stichting Ekspedysje Wytmarsum en kunstschilder Gert-Jan Veenstra. Eén van de hoogtepunten die een direct gevolg zijn van deze nieuwsbrief.
In de afgelopen jaren heb ik ontelbare genoeglijke en enkele zwoegende uren besteed aan het opschrijven, delen en verzamelen van wetenswaardigheden over de schilders van de Haagse School en aanverwanten (Nederlandse schilders geboren tussen 1817 - Bosboom - en 1875 - Van Mastenbroek). Wanneer ik iedereen die mij tot op heden heeft ondersteund, begeleid en aangemoedigd hier zou noemen, zou ik de hele verdere editie kunnen vullen, maar - met het risico enkele mensen en instellingen over te slaan - toch een speciale dankbetuiging aan Gert-Jan Veenstra, uitgeverij Noordboek en Stichting Ekspedysje Wytmarsum, Werner van den Belt en uitgeverij WBOOKS, waar dit jaar het boek ‘De schilders van de Duin en Bollenstreek’ is verschenen in de reeks ‘Kunstenaarskolonies in Nederland’. Meer informatie over een vervolg binnenkort! Dank aan Kunsthandel Simonis & Buunk voor de genereuze bruiklenen, Willem de Winter van Kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co voor de raadgevingen inzake expertise van schilderijen, Museum Gouda dat mij identificeerde als ‘influencer’ en vooral ook dank aan de vele verzamelaars en familieleden van de kunstschilders die de afgelopen jaren de revue passeerden voor hun informatie en feedback. Daarnaast dank aan alle kunsthistorici, conservatoren, museummedewerkers, veilingmeesters, kunsthandelaren en andere specialisten en professionals die het schrijven over de Haagse School überhaupt mogelijk maken met het beschikbaar stellen van hun kennis en kunde. Uiteraard dank ik alle lezers die steeds weer genegen zijn mij op de juiste momenten zodanig te complimenteren - en nu en dan te corrigeren - dat het vanzelfsprekend is dat ik nog even doorga met het publiceren van deze nieuwsbrief.

Opening van 'Hobbe Smith, thuisgebracht' in 2018. V.l.n.r. mijn moeder Sabine Hardus, ondergetekende, Gert-Jan Veenstra en Hugo ter Avest (directeur Gemeentemuseum het Hannemahuis, Harlingen).
Opening van 'Hobbe Smith, thuisgebracht' in 2018. V.l.n.r. mijn moeder Sabine Hardus, ondergetekende, Gert-Jan Veenstra en Hugo ter Avest (directeur Gemeentemuseum het Hannemahuis, Harlingen).
Aankomende veilingen
VENDUEHUIS DEN HAAG - Indonesian Art Sale - 8 september - met een Javaans landschap door Lebret, een jungle met twee figuren door Frans Bakker, Briët en Isaac Israels. Check hier.
'Dancing and drumming Ashanti' ca. 1894 - pastel en houtskool op papier: Isaac Israels (herkomst: Venduehuis Den Haag, kavel 50)
'Dancing and drumming Ashanti' ca. 1894 - pastel en houtskool op papier: Isaac Israels (herkomst: Venduehuis Den Haag, kavel 50)
CATAWIKI ASSEN - Klassieke kunstveiling (Nederlandse en Belgische kunst 1800-1950) - online only - 4 augustus - met Wouter Verschuur jr., Constant Artz, Voerman sr., Kever, Van Kregten, Jan Theodoor Kruseman, Hendrik en Willem Frederik Hulk, Hoevenaar, Bogman, Willem Roelofs, een zomers landschap met een rivier door Koppenol en ‘de brief’ door Roland Larij. Check hier.
Nieuws: Locatie boomwortels van Van Gogh bevestigd
De historische foto die de exacte locatie van Vincent van Goghs schilderij Boomwortels bevestigt. De foto werd ontdekt op de blog van het Pontoise Museum.
De historische foto die de exacte locatie van Vincent van Goghs schilderij Boomwortels bevestigt. De foto werd ontdekt op de blog van het Pontoise Museum.
Een recent ontdekte historische foto bevestigt de exacte locatie van Vincent van Goghs laatste schilderij ‘Boomwortels’, dat maakte het Franse Institut Van Gogh op 28 juli bekend. Vincent van Gogh (1853 - 1890) schilderde ‘Boomwortels’ een paar uur voordat hij zelfmoord pleegde. Vorig jaar werd deze locatie in Auvers-sur-Oise ontdekt door Wouter van der Veen, wetenschappelijk directeur van het instituut dat is gevestigd in dezelfde plaats. Hij vond een ansichtkaart uit ca. 1900-1910 met daarop een tafereel met boomstammen en wortels die op een heuvel groeien. Onderzoekers van het Institut Van Gogh en het Van Gogh Museum kunnen nu met absolute zekerheid de locatie bevestigen waar Van Gogh zijn laatste werk schilderde. Een gratis e-boek over deze ontdekking is hier beschikbaar via de website van Van der Veen. Lees hier het persbericht op de website van het Van Gogh Museum.
Artikel: De Venetiaanse etsen van Willem Witsen - RKD
De Venetiaanse etsen van Willem Witsen - RKD Bulletin
Audio: over de rol van Bernard Blommers bij het Panorama Mesdag & opgroeien tussen de schilderijen van Van Gogh
Bernard Blommers, detail van Panorama van Scheveningen: vissersvrouw en kind, 1881, (herkomst: coll. Museum Panorama Mesdag)
Bernard Blommers, detail van Panorama van Scheveningen: vissersvrouw en kind, 1881, (herkomst: coll. Museum Panorama Mesdag)
RKD podcast: Blommers, Mesdag en het Panorama
rkd.nlDeel
Via Instagram: @singerlaren
Omdat de zon zich achter de wolken blijft verstoppen en de regen maar blijft vallen, een mooi zomerschilderij […]
Ferdinand Hart Nibbrig, Zoutelande, ca 1910 - 1915, olieverf op doek, collectie Singer Laren
Bekijk de post op Instagram hier.
Biografie: Anna Abrahams
Anna Abrahams behoorde tot één van de eerste lichtingen vrouwelijke studenten aan de Haagse kunstacademie. Hoewel haar techniek en kleurgebruik werden geroemd, was haar volhardende keuze voor vrijwel uitsluitend bloemstukken en stillevens er wellicht debet aan dat zij nooit is doorgebroken naar een groter publiek.
Anna Adelaïde Abrahams (Middelburg, 1849 - Den Haag, 1930) wordt op 16 juni 1849 in Middelburg geboren als dochter van Hendrik Abrahams en Johanna Oudraat. Haar vader is directeur-eigenaar en hoofdredacteur van De Middelburgsche Courant, opgericht in 1758 en daarmee na de Leeuwarder Courant (1752) en het Haarlems Dagblad (1656) de oudste krant van Nederland. De jonge Anna krijgt haar eerste tekenlessen op het atelier van de beroemde Zeeuwse marineschilder Jan Frederik Schütz. In 1866 gaat ze naar meisjeskostschool de Tafelberg in Oosterbeek waar zij ook les krijgt van de schilderessen Maria Vos en Adriana Johanna Haanen. Hier oefent zij zich in het vervaardigen van (bloem)stillevens. Wanneer de krant van haar vader in 1874 overgaat in een naamloze vennootschap, legt Hendrik Abrahams zijn taken neer en verhuist het gezin naar Den Haag. Anna is in 1878 één van de leerlingen van de damesklas aan de Academie van Beeldende Kunsten in de hofstad.
'Oost-Indische kers in een vaas' - olieverf op doek: Anna Abrahams (herkomst: voorm. coll Simonis & Buunk, Ede)
'Oost-Indische kers in een vaas' - olieverf op doek: Anna Abrahams (herkomst: voorm. coll Simonis & Buunk, Ede)
In 1893 wordt Abrahams door Sientje Mesdag-van Houten voorgedragen en geaccepteerd als werkend lid van kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. Op de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs ontvangt zij voor haar inzending een eervolle vermelding. In 1916 houdt criticus Albert Plasschaert in de krant Het Vaderland een vurig pleidooi voor Abrahams naar aanleiding van een tentoonstelling in Pulchri Studio. ‘Waarom erkent deze menigte […] het werk van Anna Abrahams niet? Ik heb de bloem- en vruchtstukken van deze schilderes al lang verdedigd. Ik zal het hier met enkele woorden weer doen,’ schrijft Plasschaert, waarna hij het kleurgebruik en de ‘verfijne natuurlijkheid’ in de schilderijen van Abrahams benadrukt. Hoewel deze woorden anders doen vermoeden, is de schilderes al sinds haar beginjaren redelijk succesvol met de verkoop van haar werk, waarbij zij ook leden van het koninklijk huis tot haar klantenkring mag rekenen. Abrahams blijft tot op hoge leeftijd schilderen en exposeren. Tijdens een tentoonstelling bij de Arnhemse kunsthandel Brouwer in 1928 weet zij publiek en critici zelfs nog te verrassen met een nieuw thema door enkele doeken met poppen te tonen. Hoewel goed gedaan, beslist de verslaggever van de Arnhemsche Courant dat zij toch haar ‘grootste kunnen’ bereikt met bloemstillevens.
'Stilleven met appels en een meloen' - olieverf op doek: Anna Abrahams (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam)
'Stilleven met appels en een meloen' - olieverf op doek: Anna Abrahams (herkomst: coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam)
Ter ere van de zeventigste verjaardag van de schilderes wordt in Pulchri Studio een overzichtstentoonstelling gehouden. Anna Abrahams overlijdt ruim tien jaar later op 18 januari 1930 in haar woonplaats Den Haag, alwaar zij onder ruime belangstelling van vrienden en collega-schilders is begraven op de Algemene Begraafplaats. Behalve van Pulchri Studio was Abrahams ook vooraanstaand lid van schilderessenvereniging O.D.I.S (Ons Doel Is Schoonheid). Haar nagelaten werk en haar verzameling met werk van onder andere Hendrik Haverman, Sientje Mesdag-van Houten en Willem de Zwart is geveild bij Kunstzaal Kleykamp. Schilderijen en aquarellen van Abrahams bevinden zich in de collecties van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam, het Kröller-Müller Museum in Otterlo en De Mesdag Collectie en het Kunstmuseum, beide in Den Haag.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
'An Eloquent Silence' 1890 - olieverf op paneel: Lawrence Alma Tadema
'An Eloquent Silence' 1890 - olieverf op paneel: Lawrence Alma Tadema
‘An eloquent silence’ van Alma-Tadema (1836 - 1912) is in het jaar van vervaardiging (1890) al tentoongesteld in Londen, waar de Friese schilder toen al twintig jaar woonde en werkte. Het schilderij is verkrijgbaar via een private sale van Sotheby’s, waar het op 22 mei 2019 voor 250.000 Dollar werd verkocht aan de huidige eigenaar. Prijs op aanvraag. Meer informatie hier.
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van getoonde werken, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.
Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
De schilders van de Duin- en Bollenstreek • WBOOKS | Werner van den Belt & Bob Hardus
Hobbe Smith - De Friese chroniqueur van Amsterdam • Uitgeverij Noordboek | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus
Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Vond je deze editie leuk?
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -