Haagse School: weelderige kalebassen, geen tere juffertjes & een Vechtschilder - Editie #101

#101・
500

abonnees

110

edities

Revue
 
 

Haagse School Nieuwsbrief

16 augustus · Editie #101 · Bekijk online

Tweewekelijkse nieuwsbrief over de schilders van de Haagse School - met het laatste nieuws over veilingen, collecties en tentoonstellingen - boekrecensies, documentaires, een biografie en een Special Offer!


Welkom bij de 101ste editie van de tweewekelijkse Haagse School nieuwsbrief.
Sinds enige tijd zijn de Bulletins van het Rijksmuseum volledig digitaal beschikbaar. Hiermee is ook - een deel van de - recente aankopen inzichtelijk. In de laatste editie van vorig jaar (#68), aandacht voor een serie tekeningen van de ‘dierentekenaar’ Theo van Hoytema (1863 - 1917). In juni 1897 was hij met zijn vrouw verhuisd naar Hilversum, waar hij aan de Naarderweg ging wonen in het huis van een voormalige bloemist. In de tuin stond een kleine kas met onder meer een paar kalebassen, waar de kunstenaar door geïnspireerd raakte. Het Rijksmuseum heeft één van de tekeningen met hulp van het Otto van Noppen Fonds kunnen kopen via Onno van Seggelen Fine Arts. Ook het Groninger Museum en Museum Boijmans van Beuningen bezitten vergelijkbaar werk uit deze serie.
*In de nieuwsbrief die verstuurd is aan de abonnees is per abuis melding gemaakt van ‘wijnranken’ in plaats van ‘kalebassen’.

'Greenhouse with Gourd Vines' ca. 1897-1901 - pastel en waterverf: Theo van Hoytema (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
'Greenhouse with Gourd Vines' ca. 1897-1901 - pastel en waterverf: Theo van Hoytema (herkomst: coll. Rijksmuseum Amsterdam)
Aankomende veilingen
CATAWIKI ASSEN - Klassieke kunstveiling - online only - tot 20 augustus - met W.G.F Jansen, een boerenkar door Van der Weele en een heidegezicht door Schregel. Check hier.
Tentoonstelling: Joffers & Dames - Kunsthandel Pygmalion - Maarssen
Zomerexpositie 'Joffers & Dames' Zomerexpositie 'Joffers & Dames'
Boek: Nicolaas Bastert - Vechtschilder (1854 - 1939)
Tijdens het lezen van de monografie die Lia de Jonge schreef over Syvert Nicolaas ‘Nico’ Bastert (1854, Maarssen - 1939, Loenen aan de Vecht), heb je steeds het gevoel ‘erbij te zijn’. Niet zozeer met betrekking tot de artistieke ontwikkeling van de schilder, als wel bij zijn ontwikkeling als mens, waarbij zijn vriendschap met de jonggestorven Geo Poggenbeek een essentiële rol speelt. Je ziet de twee vrienden zitten, bij de kachel in hun atelierhuisje in Breukelen, met hun leraar Marinus Heijl in de bossen bij Oosterbeek, of op hun nieuwbouw atelier aan het Oosterpark in Amsterdam. Het met dagboekfragmenten gelardeerde, chronologisch vertelde verhaal, wordt rechtstreeks aan de lezer overgebracht, alsof Bastert naast je zit op een gemoedelijke avond. Want gemoedelijk is en blijft het verhaal van een schilder uit een gegoed milieu, gezegend met een beperkt talent maar voldoende werklust om zijn weg te vinden in een kunstklimaat waar de Haagse School het beeld bepaalt en zijn tijdgenoten vechten op zolderkamers - Breitner en Isaac Israels letterlijk in dezelfde straat in de Amsterdamse Oosterparkbuurt - om het hoogste woord over ‘L'art pour l'art’, en andere kunstzinnige theorieën die de wereld moeten veranderen. Een wereld die voor Bastert eigenlijk niet had hoeven veranderen; samen zijn met zijn vriend Geo, een schilderskist en een mooi Hollands rivierlandschap. Onlangs publiceerde het RKD een prachtige foto van de beide heren, te zien in de nieuwe publieksruimte van het instituut, waar een centrale plek is ingericht voor een wisseltentoonstelling met elk half jaar een nieuw thema. De eerste tentoonstelling Aan het werk! gaat over de diverse werkzaamheden van de kunstenaar en in zijn kielzog de kunsthandelaar en de kunstkenner. Meer informatie hier.
Nicolaas Bastert - Vechtschilder (1990) - Auteur: Lia de Jonge / Uitgeverij Repro-Holland in samenwerking met Oudheidkunsig Genootschap Nifterlake, Alphen a/d Rijnb (120 pagina’s). Tweedehands voor ongeveer €20 bijvoorbeeld hier.
Anoniem, Nicolaas Bastert en Geo Poggenbeek aan het schetsen bij Vianen, 3 oktober 1899, foto, collectie RKD
Anoniem, Nicolaas Bastert en Geo Poggenbeek aan het schetsen bij Vianen, 3 oktober 1899, foto, collectie RKD
Tentoonstelling: Fransen op bezoek bij de Friezen
Kunstliefhebbers opgelet: werken van Monet, Van Gogh en Maris hangen volgend jaar aan de muren van het Fries Museum - Friesch Dagblad Kunstliefhebbers opgelet: werken van Monet, Van Gogh en Maris hangen volgend jaar aan de muren van het Fries Museum - Friesch Dagblad
Via Instagram: @gijsbertvanderwal
When in Veere: even in het Museum Veere gaan kijken naar de tentoonstelling over Lucie van Dam van Isselt (1871-1949), schilderes met oog voor het gewone, dat ze soms bijzonder ongewoon in beeld bracht.
Bekijk de post op Instagram hier.
Biografie: Etienne Bosch
De geboren Amsterdammer Etienne Bosch behoort zowel qua opleiding als levenswandel overduidelijk bij de tweede generatie van de Haagse School, maar in tegenstelling tot zijn collega’s vindt hij zijn belangrijkste onderwerpen niet in Nederland, maar in Italië.
Portret van Etienne Bosch, in 1910 getekend door Willem Witsen voor tijdschrift Onze Kunst
Portret van Etienne Bosch, in 1910 getekend door Willem Witsen voor tijdschrift Onze Kunst
Etienne Marie Theodore Bosch (1863, Amsterdam - 1933, Den Haag) wordt op 18 mei 1863 geboren in Amsterdam. Zijn vader is koopman. Etienne raakt als tiener tijdens de tekenlessen van de vier jaar oudere schilder Alex Liernur verslingerd aan het papier. Op zijn negentiende schrijft hij zich in aan de Academie van beeldende kunsten in Den Haag in plaats van aan de handelsschool zoals zijn vader graag gewild zou hebben. Onder andere Marius Bauer, Willem de Zwart, Thorn Prikker en Akkeringa zijn klasgenoten. Samen met Bauer heeft Etienne zijn eerste expositie in Amsterdam, waar hij stillevens en ‘koorknapen met kerkinterieurs’ toont, die door de critici en collega-schilders (Jozef Israëls complimenteert het werk) goed ontvangen worden.
'View of Rome' - olieverf op doek: Etienne Bosch (herkomst: coll. Victor Werner, Antwerpen)
'View of Rome' - olieverf op doek: Etienne Bosch (herkomst: coll. Victor Werner, Antwerpen)
In de jaren 1890 vindt Bosch aansluiting bij de Tachtigers en de symbolisten die met de Nederlandssche Etsclub een podium hebben waar zij hun grafische werk aan het publiek kunnen tonen. In die jaren wordt de schilder ook lid van Pulchri Studio, Arti et Amicitiae en de Hollandsche Teekenmaatschappij, zodat hij over mogelijkheden om te exposeren niet te klagen heeft. Zijn succes biedt hem ook de mogelijkheid om verschillende reizen te maken. Onder andere naar Londen, Parijs en vooral naar Rome en Venetië. De indrukken die Bosch aldaar - vanaf zijn eerste reis in 1900 - opdoet verwerkt hij in vele dromerige stadsgezichten. ‘Er worden al zóó veel Hollandsche landschappen geschilderd, dat ik het beter vond eens iets ànders te maken. Ik had Italië doorreisd en hield werkelijk veel van de warme, stralende zonnigheid daar, hoewel ik het in zijn genre toch niet mooier vindt, dan onze Hollandsche natuur,’ aldus de schilder in een interview in het tijdschrift Onze Kunst uit 1909. Bosch werkt gestaag voort aan een carrière waarin hij zowel met zijn etswerk als zijn schilderijen steeds een breed en ook internationaal publiek aanspreekt. Hij is tijdens tentoonstellingen in Dresden, Brussel, Parijs en de Verenigde Staten vertegenwoordigd.
'Stadsgezicht Parijs met kathedraal Notre Dame' - olieverf op doek: Etienne Bosch (herkomst: coll. Kunsthandel Pygmalion, Maarssen)
'Stadsgezicht Parijs met kathedraal Notre Dame' - olieverf op doek: Etienne Bosch (herkomst: coll. Kunsthandel Pygmalion, Maarssen)
Etienne Bosch overlijdt op 10 juni 1933 in huize Maris Stella in Schevingen. Slechts enkele weken eerder was hij nog als één van de oudste leden gehuldigd bij kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio, waar in 1934 een eretentoonstelling wordt georganiseerd. De schilder is bijgeplaatst in het familiegraf op de Rooms-Katholieke begraafplaats aan de Kerkhoflaan in Den Haag. Werk van Etienne Bosch is opgenomen in de collecties van onder andere het Fin-de-Siècle Museum in Brussel, Museum Esterhazy in Boedapest, Boijmans van Beuningen, Kunstmuseum Den Haag en Rijksmuseum Amsterdam.
Special Offer!
Werken van Haagse School schilders zijn te koop voor iedereen: van €100.000.000,- tot €100,- Van veilinghuis tot marktplaats. Elke editie treft u hier een Special Offer.
G H Breitner, troops watering horses, c. 1885 | Moorabool Antiques Galleries
*disclaimer - Bij twijfel wordt eventueel een kanttekening geplaatst aangaande de echtheid van getoonde werken, echter in geen geval wordt echtheid gegarandeerd, dwz ook niet wanneer er geen kanttekening geplaatst is.
Heeft u tips of reacties? U wilt adverteren, of bijdragen aan de volgende edities? Dan kunt u rechtstreeks reageren op deze mail. Weest welkom!
De schilders van de Duin- en Bollenstreek • WBOOKS | Werner van den Belt & Bob Hardus
Hobbe Smith - De Friese chroniqueur van Amsterdam • Uitgeverij Noordboek | Gert-Jan Veenstra & Bob Hardus
Enthousiast? Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan vrienden en collegae!
Vond je deze editie leuk?
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Bob Hardus met Revue.
- HaagseSchool.org -